Промените в Закона за банките – поредната ябълка на раздора в управляващата партия

Преглед на стопанската политика – Word Format (Word Format)

Законът за изменение и допълнение на Закона за банките неочаквано стана ябълката на раздора на вчерашното заседание на парламентарната Комисия по бюджет и финанси. След три часово обсъждане до гласуване на второ четене така и не се стигна поради липсата на съгласие по въпроса за минималния стаж, който трябва да бъде изискван за заемане на поста банков директор. В края на третия час председателят на комисията Иван Искров заяви, че този въпрос трябва да бъде обсъден и с Асоциацията на търговските банки и прекрати заседанието.

Идеята на спорния текст от внесения законопроект е да бъдат либерализирани образователните изисквания и този пост да може да бъде заеман от кандидати със всякакъв вид висше образование и отговарящи на останалите условия от Наредба №20 на БНБ, сред които е и 3 години ръководен стаж в банка. Това, което се появи като предложение на работната група между първо и второ четене, обаче либерализира изискванията за вид образование и утежнява изискванията за ръководен стаж с мотива, че след като кандидатът не е с икономическо или юридическо образование, то той се нуждае от по-дълъг срок, за да се обучи.

Коментар:

1. Въвеждането на изискването за стаж в закона няма някакъв особен смисъл и само по себе си не може да защити парите на вложителите от лошо управление;

2. Двете години в повече изискван банков управленски стаж, които се предлагат, едва ли ще дадат и сертификат за качество на кандидата;

3. Защо изобщо се обсъждат в парламента неща, които са от компетенцията на Българска Централната Банка. Така или иначе банковият надзор е този, който последен има думата и който решава дали да издаде някому лиценз или не, независимо от факта, че той отговаря на всички законови изисквания. Пак банковият надзор е този, който контролира дейността на търговските банки и който може да изиска отстраняването на некомпетентен банков мениджър.

4. Кому е нужно всичко това? Законът е материален, което означава, че не може да бъде приложен ретроспективно, така че вариантът с разчистване на определени фигури от хоризонта отпада. Наличието на стаж не е гаранция за качество, така че защитата на нашего брата вложителите също отпада. Управление „Банков надзор“ може да откаже лиценз на когото си поиска, без да трябва да дава обяснения на когото и да било, така че поставянето на входни бариери за определени персони също отпада. Тогава остава вариантът, в който банков надзор е отказал да изпълни нечия поръчка за отказ на лиценз. Тогава входните бариери ще трябва да се въведат със закон, а БНБ ще е задължена да приведе своите изисквания с тези в закона и надзора няма да има право да издаде лиценза дори и да иска.

Звучи ужасно сложно, но за страната, в която живеем не и невъзможно. Разбира се, това е просто умствена гимнастика. Зад всичко това може да стои нечие добро намерение и желание да направи нещата по-добри, но след толкова години „добрини“ на нас българите вече ни е трудно да повярваме.

Коментирай този материал във форума на ИПИ & И.З.И.!


Свързани публикации.