Проектобюджет 2008 – РАЗХОДИ

1) ОБЩО ДЪРЖАВНИ СЛУЖБИ

Разходи за общи държавни служби по години (млн. лв.)

 

Отчет 2005

Отчет 2006

Бюджет 2007

Проект 2008

Общо разходи, вкл. резерв

1 268.3

1 546.1

1 804.9

2 086.3

Процент от БВП

3.02%

3.31%

3.53%

3.38%

Източник: Министерство на финансите,ИПИ

Перото "Общи държавни служби" обхваща финансирането на основните разходи, предвидени за публичната администрация (министерства, ведомства, Комисия за финансов надзор, Сметна палата, общини), Българската академия на науките и висшите държавни училища. Тук не се включват специфичните разходи (за отбрана и сигурност, образование, здравеопазване и др.), които се отчитат в отделни обособени пера.

За периода 2005-2008 г., увеличението на общите разходи, включени в категорията е 64.5%. За същия период растежът на БВП, измерен по текущи цени на база 2005 г.,обаче е само 44.2%[1]. Това на практика означава, че тази категория държавни разходи (в най-голямата си част за издръжка на администрацията) нарастват по-бързо, отколкото икономиката, която трябва да ги финансира. Това противоречи на логиката поне по две линии:

  • Ако приемем, че обемът услуги, предоставяни от тези държавни служби, се увеличава пропорционално на растежа на икономиката, следователно и разходите за тяхното финансиране не би трябвало да надхвърлят този темп при константна производителност;
  • От друга страна, предвид повишаването на софтуерното и хардуерно осигуряване в администрацията, както и на проведените значителен брой обучения за повишаване на квалификацията на държавните служители би трябвало да предполага нарастваща ефективност. От тук линиите, по които може да се разсъждава и анализира са две: ако производителността наистина нараства през годините, то значи разходите, които се отделят, нарастват дори още по-бързо. Второ, ако производителността е останала константна или дори намаляваща, въпросът трябва да бъде насочен към целесъобразността на онези разходи, които са били направени за нейното повишаване, но не са дали желания ефект.

Като положително развитие все пак трябва да бъде отбелязан фактът, че за първа година разходите в тази категория намаляват като процент от брутния вътрешен продукт (с 0.15%). Предвид предприетите през годините мерки за модернизация и обучение на администрацията този процент би могъл да бъде много по-голям. Разбира се, освен по-висока ефективност това неминуемо означава и съкращаване на административния апарат. Спестените средства биха могли да финансират както по-високото заплащане на останалия персонал, така и намаляване на изземването на финансов ресурс от гражданите и фирмите.

Средствата в подгрупа "Финансиране на публичната администрация" следва да бъдат насочени за изпълнение на следните политики:

  • Съхраняване на българското етнокултурно пространство, опазване и разпространение на културно-историческото наследство;
  • Защита на правата на българите зад граница и осигуряване на условия за пребиваване на бежанците в Република България;
  • Привличане и подпомагане на чуждестранните инвестиции и приоритетните инвестиционни проекти в Република България;
  • Външна политика, която отстоява националната сигурност, благоденствието и основните права и свободи на българските граждани, както и съдейства за установяването на справедлив международен ред
  • и други.

Явно е, че формулирането на разходните направления в тази подгрупа е твърде общо и е вероятното припокриване с други разходни категории, а като следствие – по-неясното представяне на планираните разходи.

2) ОТБРАНА И СИГУРНОСТ

Разходи за отбрана и сигурност (млн. лв.)

 

Отчет 2005

Отчет 2006

Бюджет 2007

Проект 2008

Общо разходи, вкл. резерв

2 080.3

2 345.2

2 720.3

3 106.5

Процент от БВП

4.96%

5.02%

5.32%

5.03%

Източник: Министерство на финансите,ИПИ

Категорията включва разходите за българските въоръжени сили, полицията, съдебната власт и администрацията на затворите. По функционални дейности това е третата по големина (12,9%) група разходи след тези за социално осигуряване, подпомагане и грижи, и разходите за икономически дейности и услуги. Спрямо предходната година номиналното им нарастване е 11,3%, но като процент от прогнозния БВП намаляват с около 0,3%. Трябва да се отбележи, че колкото и незначително да е това намаление все пак това е първата година, през която вместо нарастване, се залага намаление.

В момента поддържането на вътрешен ред и сигурност работи крайно неефективно. Свидетелство за това е огромният брой лицензирани от МВР частни охранители – над 130 000, а вероятно има и много нелицензирани (за сравнение, щатът на МВР е около 65 000 души). В доклада на МФ не е посочено за какво точно ще се изразходват предвидените средства – за увеличаване на броя полицаи, за по-високо заплащане, за подобряване на техническото оборудване или за друго. Без да се знае конкретно за какво и как ще се похарчат тези средства трудно в да се определи дали това би имало положително, отрицателно или никакво въздействие върху сигурността като обществено благо (разбира се, начинът, по който се харчат средствата, е също от значение). Факт е обаче, че освен тези разходи реално се извършват и много други за заплащане на частните охранителни услуги, които в известен смисъл обезсмислят поддържането на раздут и очевидно неефективен щат.

По отношение системата на вътрешна сигурност, бихме препоръчали диференцирано заплащане на кадрите в МВР според извършената работа  и постигнатите резултати. Освен това уместно би било съкращаването на кадри там, където има дублиращи се функции или по-големият брой служители не води до по-добри резултати.

3) ОБРАЗОВАНИЕ

Разходи за образование (млн. лв.)

 

Отчет 2005

Отчет 2006

Бюджет 2007

Проект 2008

Общо разходи + резерв (хил.лв.)

1 814.8

1 941.1

2 138.2

2 607.7

% от БВП

4.3%

4.0%

4.18%

4.22%

Източник: Министерство на финансите, ИПИ

Разходите за образование за 2008 г. са 2 607.7 млн.лв., което е ръст от 22.2% спрямо 2007 г. Предвидени са средства за осигуряване на учебния процес в общинските и държавни училища, подобряване на материално-техническата база в училищата и обслужващите звена, както и проектно насърчаване оптимизацията на училищната мрежа. Планира се повишаване на обхвата и улесняване на равния достъп до средното образование, както и осигуряване на обучението в държавните висши училища за 123 730 средно-приравнен брой учащи.

Може би заради последните уточнявания покрай учителската стачка все още програмният бюджет на образователното министерство не е достъпен. Ясно е обаче, че нарастване на средствата за образование има и тепърва ще видим дали секторът ще се справи с предизвикателствата на реформите и високите очаквания на обществото.

В България в една трета от общинските училища съотношението ученици-учител е равно или по-малко от 11, при средно за развитите страни – 15. На всеки 100 учители има 43 души непедагогически персонал, което говори за разхищаване на ресурси. И това положение се влошава с всяка изминала година – учениците намаляват по-бързо от учителите. От 1998 г. до 2007 г. учениците са намалели с 18%, а учителите – с 12%, а коефициентът ученици-учител, който е стандартният измерител за ефективността на разходите в системата, е намалял от 12.5 през 1998 г. до 11.6 през 2007 г. средно за страната.

Едновременно с това, заплащането в системата изостава от средното за публичния сектор, не стимулира работещите да подобряват квалификацията си и да предоставят по-добри услуги, не задържа и не привлича нови хора.

Парите, които са предвидени за образованието, не са малко, но по-важното е каква реформа реално ще се проведе, за да се усети ефектът от увеличеното финансиране. Засега е ясно, че ще има делегирани бюджети, повишен единен стандарт, продължаване на въвеждане на диференцираното заплащане, забрана за общините да прехвърлят средства, отредени за образование, към други дейности, въвеждане на външното оценяване на учениците и други. Всичко това звучи много добре и ако се реализира на практика, ще стане ясно, че само конкуренцията и възможността за избор между учителите, директорите и общините може да даде добри резултати. И затова реформите трябва да продължат.

4) ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ

Разходи за здравеопазване (млн.лв.)

 

Отчет 2005

Отчет 2006

Бюджет 2007

Проект 2008

Общо разходи + резерв (млн.лв.)

2 008.6

2 022.5

2 215.6

2 571.2

% от БВП

4.7%

4.1%

4.0%

4.2%

Източник: Доклад по Закона за държавния бюджет 2008, ИПИ

Публичните разходи за здравеопазване, включително и заложеният резерв, през 2008 г. са планирани при ниво от 2.57 млрд. лв., което означава, че растежът им спрямо разходите през 2007 г. е 16%. Отчетите за изпълнението на бюджетите през последните години показват, че действително реализираните стойности надвишават предварително планираните, което вероятно ще се случи и през 2008 година.

В доклада за бюджета се посочва, че трябва да се продължат извършваните реформи в областта на здравеопазването. Те обаче са твърде ограничени като обхват. На практика през 2008 г. не се планира нищо ново по отношение на здравеопазването – финансирането на дейностите ще се извършва само от един източник – Националната здравноосигурителна каса, което се посочва в доклада като съществено предимство. На практика обаче е необходимо да се предприемат действия, които са насочени към премахване на монопола на НЗОК, тъй като той не води до добри резултати. Финансирането на здравеопазването не трябва да се запазва изключителна държавна функция, а да се премине към алтернативни източници – т.е. да се позволи задължителното осигуряване в частни здравни каси. Освен това трябва да се използва принципа парите следват пациента и да се заплаща на съответните лечебни заведения за действително свършена работа. По този начин ще се осъществи по-ефективен контрол и ще се избегне текущата практика да се отчита възможно най-скъпата клинична пътека за лечението на определен пациент, с което прекомерно се раздуват разходите.

Приходите в НЗОК би трябвало да се увеличат в следствие на запазването на размера на осигурителната вноска от 6% и повишаването на осигурителните прагове – минималният ще бъде 240 лв. (нарастване с 9.1%, а максималният – 2000 лв. (нарастване с 42.9%). Това би трябвало да успокои лобитата, които настояват за по-високи здравни осигуровки.

При положение, че липсва съществена реформа, а в други сфери като образованието доходите ще се повишават с изпреварващ темп спрямо здравеопазването, може да се очакват подобни действия и натиск върху правителството. Ако резултатът от него е реформи в сектора – това би било положително развитие. По-вероятният сценарий обаче е статуквото да се запази и през 2008 година.

5) СОЦИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ, ПОДПОМАГАНЕ И ГРИЖИ

Разходи за социално осигуряване, подпомагане и грижи (млн. лв.)

 

Отчет 2005

Отчет 2006

Бюджет 2007

Проект 2008

Общо разходи + резерв (хил.лв.)

5 624.9

6 210.2

6 710.7

7 615.4

% от БВП

13.4%

12.7%

13.1%

12.3%

Източник: Министерство на финансите, ИПИ

Разходите за социално осигуряване, подпомагане и грижи заемат най-висок дял на публичните разходи по държавни функции. През 2008 г. техният размер на консолидирано равнище е 7 615.4 млн.лв., с 13.4% повече финансови средства спрямо предходната година.

В проекта за 2008 г. е записано, че не се предвижда следващо намаление на социалните осигуровки. Най-вероятно опасенията на Министерството на финансите са, че намаляването на данъка върху доходите и осигуровките едновременно би оказало голям натиск върху бюджета. Вече няколко години обаче данъкоплатците показаха, че намаленията водят до плащане. В проекта се посочва, че „тези нормативи на вноските са запазени през цялата 2008, 2009 и 2010 г. Вноската за допълнително задължително пенсионно осигуряване за втората група лица се предвижда да се запази на нивото на 2007 г. – 5% за целия планов период. Не се предвижда промяна и на размерите на осигурителните вноски за останалите фондове от КБДОО". Ясното записване, че няма да има следващо намаление на осигурителната тежест показва, че управляващите нямат намерение да провеждат активна реформа в пенсионната система. Това означава, че пенсиите и през следващите години едва ли ще нараснат значително и ще се разчита единствено на увеличение в средата на годината. Това също така означава, че реалните доходи на работещите също ще нарастват по-малко от потенциално възможното, защото дори и производителността на труда да нараства, високата осигурителна тежест ще изяжда все още значителна част от изработеното. Трябва да стане ясно, че има динамичен ефект от намалението на осигуровките и той вече се проявява, а именно – намаляването на осигуровките води до плащане, по-ниска цена за наемане на работна ръка, нарастване на заетостта, намаляване на безработицата, намаляват и разходите на държавата за социално подпомагане, по-ниски са разходите на бюджета за социални осигуровки за държавните служители и т.н.

Все още се предвиждат активни мерки на пазара на труда (например, субсидираната заетост), което звучи нелогично при положение, че безработицата в страната е на рекордно ниски нива, бизнесът се оплаква от недостиг на работна ръка.

Идващата 2008 г. ще е изпитание за социалното министерство, защото през януари хората, които са получавали социални помощи в последните 18 месеца, ще загубят това си право за следващата една година. Според информация на министерството, от 40 000 души, които се е очаквало да са с прекратени помощи са останали към момента около 25 000. Несъмнено това е добра политика и сме убедени, че ще има положителни ефекти както за бюджета, така и за пазара на труда.

От друга страна, паричните обезщетения при безработица запазват минималния си размер (90 лв.), но нараства максималният размер на обезщетението 180 на 190 лв. Обезщетенията за отглеждане на малко дете до 2-годишна възраст също нарастват до 190 лв. месечно от 180 лв. през 2007 година.

Продължава и политиката за повишение на пенсиите – с 9.5% от 1 юли 2008 г., на минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст от 1 юли 2008 г. на социалната пенсия за старост, както и на минималните размери на пенсиите, несвързани с трудовата дейност. Трябва да е ясно, че увеличение на пенсиите трябва да има, но само при пакет от реформи, които стимулират икономиката, което от своя страна води до повече приходи в бюджета и от тук – на пари за високи пенсии. Тези мерки са продължаващо намаление на осигурителните вноски и преминаване към системата на индивидуални сметки, пренасочване на по-голяма част от осигуровките към тези сметки, намаление на намесата на държавата на пазара на труда, съкращаване на част от администрацията и други.

Социалното министерство изпълнява общо 17 програми, формиращи осемте политики в тази област. От тях политиките в областта на социалното подпомагане и заетостта представляват общо 97% от разходите на министерството.

Разходи по бюджета на Министерството на труда и социалната политика за 2008 г. по политики

Политика

Разходи (хил.лв.)

Дял

Политика в областта на заетостта

216 747.8

21.029%

Политика в областта на трудовите отношения

14 411.6

1.398%

Политика в областта на социалното подпомагане

790 076.0

76.652%

Политика за гарантиране на равни възможности

59.3

0.006%

Политика в областта на демографското развитие

59.6

0.006%

Политика в областта на доходите

194.3

0.019%

Политика в областта на трудовата миграция

1 187.5

0.115%

Администрация

7 995.7

0.776%

ОБЩО:

1 030 731.8

100%

Източник: Проектобюджет 2008

Препоръки на ИПИ

  1. Стартиране на същинска пенсионна реформа – увеличение на размера на частта от осигуровките, която се насочва към частните пенсионни фондове – поне 10%.
  2. Намаление на осигуровките през 2008 г. – поне с 10%.
  3. Премахване на активните мерки на трудовия пазар.
  4. Пренасочване на програмите най-вече към повишаване на квалификацията и образованието на безработните.
  5. Отдръпване на държавата от посредническите услуги на пазара на труда като ги предостави единствено на частните посреднически компании. Последица от намаляване на безработицата и ограничаване на достъпа до социални помощи трябва задължително за бъде и намаляване на средствата по някои от програмите на социалното министерство именно поради постигане на заложените цели.

6) ИКОНОМИЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ И УСЛУГИ

Разходи за икономически дейности и услуги (млн. лв.)

 

Отчет 2005

Отчет 2006

Бюджет 2007

Проект 2008

Общо разходи + резерв (млн.лв.)

2 121.9

2 104.1

2 488.8

3 750.8

% от БВП

5.05%

<p a


Свързани публикации.