Проектобюджет 2008 – МАКРОРАМКА

Един от основните елементи при съставянето на бюджета за всяка отделна година е макрорамката, тъй като спрямо нея би трябвало да се определят и всички стойности на приходите и разходите в него. В това отношение от особена важност е тази рамка да бъде логически издържана, компонентите й да са съвместими и очакванията да са възможно най-близо до действителните резултати.

Според макрорамката на бюджет 2008 г. се очаква брутният вътрешен продукт да достигне 61.7 млрд. лв., а реалният му растеж да бъде 6.4%. Този резултат е напълно възможен за реализиране, като не е изключено както номиналният, така и реалният растеж да бъдат по-високи от предвидените. Важна предпоставка в случая е номиналното измерение на БВП през 2007 г., тъй като то определя базата, спрямо която се изчисляват и измененията през следващата година. Все пак е възможно прогнозата за номиналния растеж през 2007 г. да бъде надхвърлена поради високата инфлация през последните месеци и очакванията тя да се задържи при подобни нива до края на годината.

Заложените политики в бюджета се характеризират най-общо със запазване на данъчното облагане на същите нива като през тази година (въвеждането на пропорционален данък върху личните доходи до голяма степен се компенсира от по-високите акцизи върху някои стоки и услуги). Като цяло очакваните приходи ще достигнат около 44.1% от прогнозирания БВП през 2008 г., което е повишение спрямо 2007 г. Според доклада за бюджет 2008 г. през 2007 г. приходите ще бъдат преизпълнени с около 9.8% спрямо предварителните разчети, което означава, че те ще достигнат почти 23.5 млрд. лв. или около 42.8% от БВП. Следователно, ако изчисленията са верни, през 2008 г. държавата ще събере с около 1.3 процентни пункта повече отколкото през тази година. В по-дългосрочен план това означава, че потенциалният растеж на БВП ще бъде по-нисък, тъй като допълнително отнетите средства от данъкоплатците няма да се използват за създаване на капитал.

Инфлацията в бюджета е пресметната на база на хармонизирания индекс на потребителските цени и е предвидено тя да бъде около 6.9% средно за 2008 г. Това означава с 0.5 процентни пункта по-нисък темп отколкото през 2007 г., като най-високите стойности би трябвало да се наблюдават в началото на годината. Предвид високия ефект на базата от тази година и очакваното успокояване на темпа на нарастване на цените на хранителните стоки в световен мащаб това развитие е възможно да се реализира на практика. Тук отново е необходимо да се уточни, че този обобщен индекс не дава представа какво се случва при индивидуалното потребление – тоест всеки човек има собствена кошница, чиито цени се изменят по различен начин.

Като риск пред прогнозата за инфлацията може да се посочи възможността цените на световните пазари на горивата и на някои вносни суровини да се повишат повече от очакваното. Например, цените на петрола (Брент) към момента надминават 98 щ.д. за барел, но това до голяма степен се компенсира от промяната на валутния курс между долар и лев, така че цената в левове се променя слабо. Въпреки това търсенето на някои продукти се очаква да се запази на високи равнища поради динамичното развитие на икономики като Китай и Индия, както и използването им като суровини за производството на био-горива.

Дефицитът по текущата сметка представлява основанието на правителството за поддържането на бюджетен излишък в размер на поне 3% от БВП. През 2008 г. тази цел е предварително поставена, докато през предходната официалната цел беше за излишък под 1%, но неофициалната беше за поне 3% от БВП. Възможно е отново да има по-висока неофициална цел, но при всички случаи разликата между двете няма да бъде толкова голяма, което предполага, че е постигнат известен напредък по отношение на прозрачността.

Лекото повишение на дефицита по текущата сметка обаче се съчетава с понижаване на дела на преките чуждестранни инвестиции в БВП, като се прогнозира техният размер да бъде почти непроменен в номинално изражение. Като цяло проектът за бюджет не предполага твърде неблагоприятни промени в политиката на правителството, което означава, че стопанският растеж е възможно дори леко да се ускори спрямо 2007 г. Отново се пропуска възможност за по-сериозно оптимизиране на публичните разходи, което да позволи и намаляване на данъците при запазване на излишъка в рамките на 3% от БВП.

Основни макроикономически показатели за 2007 и 2008 г.

Показател

2007

2008

БВП – текущи цени (млн. лв.)

54 864

61 711

БВП – реален растеж

6.4%

6.4%

Хармонизирана инфлация

   

В края на годината

9.3%

4.5%

Средна за периода

7.4%

6.9%

Валутен курс (лв./щ.д.)

   

В края на годината

1.41

1.40

Средногодишен

1.44

1.40

Текуща сметка (млн. евро)

-5 898

-6 914.3

В процент от БВП

-21%

-21.9%

Преки чуждестранни инвестиции (млн. евро)

4 655.4

4 738.5

В процент от БВП

16.6%

15%

Източник: Доклад по закона за държавния бюджет 2008


Свързани публикации.