Предложения за изменение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел (Български център за нестопанско право)

Word Format (Word Format)

Законът за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ) въведе нов вид разделение на юридическите лица с нестопанска цел – на такива определени за извършване на дейност в обществена и дейност в частна полза. По силата на същия закон към Министерство на Правосъдието бе създаден и специален Централен регистър, в който се вписват ЮЛНЦ с дейност в обществена полза.

Законът е в сила вече повече от две години и практиката по неговото прилагане показа, че съществуват някои проблеми, затрудняващи дейността както на самите ЮЛНЦ, така и на органите по вписването им в съдебния регистър и в Централния регистър на ЮЛНЦ в обществена полза.

От началото на 2003 г. Българският център за нестопанско право (БЦНП) и Фондация „Отворено общество“ – София започнаха кампания за обсъждане на нуждата от промени в Закона за юридическите лица с нестопанска цел. На базата на множество срещи и семинари, проведени в цялата страна, с участието на представители на нестопански организации, юристи и експерти, работещи в сферата на нестопанското право бяха подготвени настоящите предложения за изменение на закона. Тяхната основна цел е без да се нарушават общата философия и дух на закона, да се подобри неговото практическо прилагане, с което да се улесни работата на основните му адресати – нестопанските организации.

Първата група предложения е насочена към уточняване на обстоятелствата, подлежащи на вписване в съдебния регистър, чрез определяне на необходимото съдържание на устройствения акт на юридическото лице, независимо от неговия вид – фондация или сдружение. Считаме, че по този начин ще бъде облекчена работата на съдиите, които разглеждат и решават производствата по регистрация на ЮЛНЦ. Така, по направена от законодателя преценка на обстоятелствата, които от гледна точка на правния оборот следва да бъдат отразени в регистъра и оповестени, в съдебните решения ще бъдат вписвани само най-важните обстоятелства от правния статут и правната индивидуализация на ЮЛНЦ.

Предлагаме и уеднаквяване на процедурата по регистрация на клон на ЮЛНЦ с тази при регистрацията на клон на търговско дружество по Търговския закон, като се предвижда служебно изпращане на преписа от решението от съда по регистрация на клона до съда по регистрация на ЮЛНЦ. При клона на чуждестранно ЮЛНЦ изрично се записва възможността той да бъде определен както в обществена, така и в частна полза.

Следващата група предложения е свързана с подобряване на правния режим на сдруженията с нестопанска цел и по-специално с усъвършенстване на процедурните правила за функциониране на техните органи. Практиката показва наличието на множество проблеми, породени от твърде усложнената процедура за свикване на Общи събрания (чрез публикуване на покана в Държавен вестник). За разрешаването на тези проблеми предлагаме връщане на възможността сдруженията да свикват своите общи събрания по ред избран от тях и предвиден в техните устави и само в случаите когато такъв не е предвиден да се приложи процедурата за свикване чрез Държавен вестник.

Предлагаме още да отпадне изискването Общото събрание да се провежда в населеното място, където се намира седалището на сдружението. Това е едно излишно ограничение, което изключително затруднява функционирането особено на националните сдружения и сдруженията, обединяващи различни региони (или общини).

Предлагаме да отпадне и ограничението за промяна на дневния ред. Динамиката на средата, в която ЮЛНЦ функционират налага да бъде дадена възможност за промени в предварително обявеният дневен ред на Общото събрание, ако всички негови членове присъстват и са съгласни с промените.

С предложенията се предвижда сдруженията да могат да избират дали да имат едноличен управителен орган – управител или колективен управителен орган – управителен съвет. Освен това изрично се записва възможността наред с двата задължителни органи – Общо събрание и Управителен орган, сдруженията да могат да създават и други органи – консултативни, контролни, почетни и т.н. Липсата на подобна разпоредба в закона и неговото ограничително тълкуване дава основание на някои съдебни състави да отказват вписването на допълнителни органи, с което се ограничава свободата на сдружаването.

Групата от предложения, целящи подобряване на правния режим на фондацията, като втори основен вид юридическо лице с нестопанска цел, на първо място, се свързва с въвеждането на едно ново законово понятие – „устройствен акт“. То се използва като родово понятие, обозначаващо основния вътрешен акт на юридическото лице с нестопанска цел, с който се урежда статута и структурата на организацията. При сдруженията това е уставът. Водещият мотив за въвеждането на това понятие е свързан с объркванията и усложняването на процедурата по регистрация и пререгистрация на фондациите. С предложенията се цели да бъдат правно разграничени двата основни акта при фондацията – учредителен акт и устройствен акт. Според тях учредителният акт е едностранния акт, с който безвъзмездно се предоставя имущество за постигане на нестопанска цел. Това е актът, който съдържа волята на учредителя относно целите, предоставеното имущество и устройството на организацията и който в случаите на дарение следва да бъде с нотариално заверени подписи. Устройственият акт на фондацията е актът, който урежда индивидуализацията, структурата и дейността на организацията и неговото необходимо съдържание, т.е. това което подлежи на вписване от съда, е идентично с необходимото съдържание на устава при сдруженията.

Подготвените до момента от експерти на БЦНП предложения за промени в ЗЮЛНЦ и мотивите към тях са достъпни за допълнителни коментари и мнения чрез Българския център за нестопанско право, тел. (02) 9888166, ел. поща: [email protected] и чрез клубовете „Отворено общество“ в страната.

Пълният текст на предложенията можете да видите тук: Предложения за изменение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел (170 KB)

© Коментарните материали от Прегледа на стопанската политика са обект на авторско право. При използването им е задължително позоваване. Абонаментна такса дава право да се препечатват материали от бюлетина (за абонамент:[email protected]).

Коментирай този материал във форума на ИПИ & И.З.И.!


Свързани публикации.