Преглед на стопанската политика ISSN 1313 - 0544

Предизборни забавления

16.12.2006
Оцени тази статия:


Напоследък едно събитие доминира над всички останали в политическия живот на страната – предстоящите избори за народно събрание. Това е естествено предвид важността на тези избори за модела икономическа политика през следващите четири години и дали членството на България в Европейския съюз ще се състои именно в мандата на бъдещото правителство.

В такава обстановка пред всеки пълнолетен български гражданин възниква първо въпросът дали изобщо да гласува и след това евентуално коя партия или коалиция да си избере. Тук няма да се спираме на втория въпрос, а ще разгледаме мерките на все още действащото правителство в посока насърчаване на участието в изборите. Тези мерки са няколко: предизборна лотария, мащабна кампания чрез телевизията, радиото и чрез плакати както и разяснителна кампания за интегралната бюлетина и струват общо около 4 млн. лв. Трябва да отбележа, че гласуването е право на хората, което обаче те могат и да не упражнят. От друга страна е нормално, когато един човек се интересува от бъдещото развитие на страната, в която живее или от която произхожда, той или тя да гласува.

Предизборната лотария

Стремежът на настоящото правителство да насърчи участието в изборите се изрази основно в подготвяната лотария. Стойността на наградите в нея е около 800 хил. лв. като те са автомобил, телевизори и мобилни телефони. Логично е това да стимулира избирателната активност, но трябва ли да се случва за сметка на бюджета? Самите партии и коалиции отделят достатъчно средства и време за предизборна кампания. Целта на техните действия е именно привличането на повече гласове и по тази причина те наемат добре подготвени експерти, които да ги съветват и да провеждат кампанията. Освен това не трябва да се пропуска фактът, че същите тези партии получават субсидии от държавния бюджет и на практика средствата вече се използват при агитацията им. Тоест самите партии имат достатъчно стимули да привлекат повече гласове, така че държавата няма нужда да се намесва по никакъв начин.

Отделените средства не изглеждат толкова много, но биха могли да се използват за други цели. Все пак тези пари не са на правителството, а са на българските граждани. Самите граждани трябваше да решат за какво да ги използват, само че тази възможност им беше отнета.

Рекламите по радиото и телевизията и плакатите

Докато лотарията може би ще допринесе за по-голяма избирателна активност, то рекламите, които призовават гражданите да гласуват, не е ясно дали ще дадат резултат. Ползата от тези реклами изглежда очевидна само за телевизионните и радио-операторите, които ги излъчват тъй като от тях печелят пари, както и за агенциите, които са изработили клиповете.

Когато държавата се намеси на рекламния пазар тя изтласква до известна степен партиите, които участват от рекламния пазар, защото времето, през което се излъчва “държавен клип”, иначе би могло да се използва от някоя от партиите. Тоест от бюджета първо се дават пари за подкрепа на партиите, а после с други пари от бюджета се оскъпява цената на рекламното време и се увеличават разходите за реклама.

Плакатите - от своя страна - представляват реална полза за печатниците и за хората, които ги залепят. Само че от тези плакати възникват разходи за общините за почистване след изборите, които едва ли правителството ще поеме. Освен това те се използват частично и за покриване на плакатите на някои политически сили, като ги поставят в по-неизгодно положение.

От всички мерки на правителството може да се подкрепят само разясненията, свързани с начина на гласуване. Тъй като на предстоящите избори ще се гласува с интегрална бюлетина е възможно да възникнат трудности пред някои гласоподаватели и затова в някаква степен се налага да се обясни точната процедура. Само че за тази цел не е необходимо да се правят скъпи кампании и да се харчат толкова много пари.

Като цяло можем да обобщим, че правителството използва възможността да похарчи още пари преди изборите от натрупания до момента бюджетен излишък. Вместо това беше по-добре бюджетът да се планира по-точно и да се намалят данъците, за да не възникват подобни излишъци. Предизборната лотария може и да повиши броя на гласоподавателите, но това не е основният проблем пред страната ни. Основният проблем е да се направи такъв избор на политика, която да гарантира най-бързо и устойчиво нарастване на доходите и заетостта в България. Това обаче, не може да се реши чрез някаква лотария, а чрез внимателна преценка на програмите на партиите и коалициите, както и на хората, които ще ги изпълняват.




 

 

 

© Коментарните материали от Прегледана стопанската политика са обект на авторско право. При използванетоим е задължително позоваване. Абонаментна такса дава право да се препечатватматериали от бюлетина (за абонамент: svetlak@ime.bg).