Преглед на стопанската политика ISSN 1313 - 0544

Последни поръчки

Автор: Светла Костадинова / 03.07.2009
Оцени тази статия:
 

Никой вече наивно не вярва, че точно преди изборите управляващите ще изневерят на практиката да харчат. Все пак, надявахме се, че поне в условията на криза това прахосване ще се ограничи, или поне ще е по-разумно. Данните за изпълнението на бюджета не показват подобно поведение (виж статията на Петър Ганев в броя за повече подробности).

Нека проследим предизборното заиграване на управляващите.

 

Пари за кораб и половина

Българската банка за развитие си е намерила нова необходимост за съществуване като е осигурила 50 млн. лв. за родното корабостроене. Оказва се, че мярката е част от антикризисния план на правителството.

Интересна е реакцията на потенциалните печеливши. Българската национална асоциация по корабостроене и кораборемонт е изпратила възражение до премиера. В него се посочва, че „търсенето на кораби също е намаляло рязко с около 90% между края на октомври 2008 и март 2009 г. поради рестриктивната политика на банките в отпускането на кредити".  50 -те млн. лв. щели да стигнат за изграждането само на кораб и половина.

Освен недоволство от размера на предвидената сума, асоциацията изразява несъгласие и за лихвата, която правителството предвижда за кредита - определена е на 8%, докато в ЕС била не повече от 2-3%, т.е. „за специалистите в бранша е ясно, че това е непосилна лихва за който и да било корабособственик"

Е, това вече идва малко в повече. Явно очакванията за подарени пари (въпреки 90% спад на сектора), ако може повечко не са достатъчни...

Препоръка за бъдещите управляващи: никакви държавни кредити и помощи, без изключения дали става въпрос за земеделци, корабостроители или

 

Взимаш от частните летища и даваш на полу-държавното

За летище Пловдив може много да се пише. Още в началото на мандата това правителство си беше поставило цел да го концесионира. Оказа се, че няма да стане. В момента 58% от аерогарата са собственост на Алфа Финанс, а останалото е на министерството на транспорта. Затова е трудно да не определим като леко странен факта, че държавата с нашите пари обновява и разширява летищен терминал, който впрочем няма полети (виж интернет страницата).

Забележете как е финансиран - „в изграждането на летищния терминал са вложени около 20 млн. лв. от концесиите на летищата във Варна и Бургас и още 20 млн. лв. от държавния бюджет." Значи може две аерогари да се концесионират, да носят приходи за бюджета, а летище Пловдив не може. Странно...

Препоръка за бъдещите управляващи: веднага отдаване на концесия не само на летище Пловдив, но и на останалите летища, пристанища

 

Да нахраним „бедните"

Въпреки ниския подходен данък от 10% все още у нас съществуват ваучери за храна. Логиката е следната - работодателите могат да закупят ваучери за храна за работниците си и тези разходи не се облагат с данъци и осигуровки. Обемът на всички ваучери в България се определя всяка година от министъра на финансите- до момента той беше в размер на 120 млн.лв., което на практика е целия пазар за осемте лицензирани оператори у нас. Естествено, най-големите фирми веднага изкупуват ваучерите, за да си спестят повече осигуровки и  данъци. Тоест, за социална политика е пресилено да се говори.

И вместо да се осъзнае проблемът пред бизнеса, а именно високото облагане на труда, което фирмите се опитват да избягнат, финансовото министерство решава точно обратното дни преди изборите - да увеличи квотата с 50% или ваучерите да са за 180 млн.лв. Познайте отново кой ще ги ползва и справедливо ли е?

Препоръка за бъдещите управляващи: премахване веднага на ваучерите за храна и намаление на осигуровките поне с 10 процентни пункта.