Неутралните опаковки и техните непреднамерени последици

СЬОБЩЕНИЕ ЗА МЕДИИТЕ

Неутралните опаковки не са здравна политика


  • Налаганите неутрални опаковки не се отнасят до цигарите и пушенето, а са насочени към разнообразието и избора
  • Достъпът до информация за един продукт е важен, защото информира потребителя
  • Неутралните опаковки не са здравна политика

 

27 ноември 2012

 

Институтът за пазарна икономика публикува последния си анализ по предложените от Европейската комисия промени в Директивата за тютюневите изделия (2001/37/ЕО) за неутрално опаковане на цигарите.

Какво е неутрална опаковка?

Под неутрална (уеднаквена) опаковка се разбира премахването на всички отличителни елементи, свързани с даден продукт (лого, цветове, надписи), и замяната им с еднакъв пакет, който най-вероятно включва административно наложени предупреждения към потребителите. Уеднаквените опаковки сами по себе си не са форма или следствие на определена здравна политика. Те нито информират, нито образоват.

Уеднаквените кутии, без всякакви визуални елементи, затрудняват разпознаваемостта на марките и пречат на потребителите да разграничават продуктите. Предимствата на бранда са добре познати – предава информация към потребителите за репутацията на производителите. Потребителите се доверяват на марката, защото това е гаранцията на производителите за стойността на техните продукти. Брандът улеснява избора.

В момента Комисията обсъжда резултатите от проведената консултация и се очаква да даде официални предложения в края на 2012 г.

 

За очакваните последици, Петър Ганев, старши икономист в ИПИ коментира:

„Усилията за въвеждане на неутрални цигарени опаковки се аргументират с намерението да се ограничи употребата на тютюн и да се намали процентът на пушачите сред младите. Изследванията, които се опитват да анализират динамиката на подобна политика, сочат, че при използването на уеднаквени опаковки, предпочитанията на потребителите се отдалечават от високия и средния клас марки в посока на тези с по-ниско качество и цена

При наличие на интензивна ценова конкуренция и предвид значението на ценовите сигнали на пазара възможно е дори увеличаване на нивото на потребление, особено сред тези лица, които разполагат с по-малко финансови ресурси. Консумацията на тютюн очевидно няма да спадне, но производителите на цигари, които са инвестирали в репутацията си, ще бъдат ощетени. Поставянето на граница между целта да се намали тютюнопушенето и това да се нападат легитимни компании е важно, защото второто вече не е някакъв обществен здравен въпрос. Уеднаквените опаковки ще ощетят производителите на цигари, без да подобрят общественото здраве.”

 

Основното заключение от анализа е, че прилагането на уеднаквени опаковки на тютюневите изделия ще има пагубни последици за изрядните производители и техните марки, без консумацията на тютюн да намалее. Точно обратното, вместо понижаване рисковете за здравето, тази политика може да постигне противоположния ефект и да доведе до увеличаване на броя на пушачите.

Освен това тютюнът може да е само първата жертва в една глобална атака срещу брандинга. Други продукти, считани за вредни, могат също да бъдат атакувани занапред: алкохолът, бързото хранене и дори безалкохолните напитки. В икономиката наличието на информация е важно.

 

Целият текст е достъпен тук.

 

Бележки:

  • ИПИ е първият независим икономически мозъчен тръст в България, създаден през 1993 г. Целите на ИПИ са да предоставя независима оценка и анализ на политиката на правителството, както и да служи като трибуна за обмяна на възгледи и мнения на икономисти и наблюдатели по различни въпроси. Информация за работата на ИПИ е достъпна на www.ime.bg.
  • Този коментар е европейска адаптация на “Plain Packaging and its Unintended Consequences”, Montreal Economic Institute, август 2011.
  • Публичните консултации на предложенията за промени в Директива 2001/37/ЕО са достъпни тук: http://ec.europa.eu/health/tobacco/consultations/tobacco_cons_01_en.htm.

 

За въпроси, коментари и интервюта:

Петър Ганев, старши икономист в ИПИ

+359 2/952 62 66, 952 35 03

[email protected]