Малко общински фирми – малко корупция

Драмите и информацията за явни злоупотреби с общинските имоти и фирми в София, които станаха известни в последните месеци ни карат да се чудим какво още предстои да излезе наяве. Най-новата информация, която не изненада почти никой беше свързана със заплащането на членовете на бордовете на общинските фирми. Оказа се, че някои от общинските фирми не са внесли в столичния бюджет и стотинка, но за сметка на това са изплатили щедри заплати на надзираващите ги представители на общината.
Според информацията на интернет страницата на софийска община, в момента тя има участие или е едноличен собственик в 95 фирми. Половината от тях са детски градини и лечебни заведения. Останалите фирми развиват чисто стопанска дейност с общински средства – собствени и заемни.

Столични общински фирми

Общински фирми

40
Диагностично консултативни центрове 26
Диспансери и лечебни заведения 29
Общо 95

Източник: Интернет страница на община София

На всички трябва да е ясно, че колкото повече общински фирми има, толкова повече възможности съществуват за корупция. В списъка на общинските предприятия фигурират компании с предмет на дейност, която най-спокойно може да се извършва от частния бизнес. Става въпрос за такива фирми като „Егида", "Международен транспорт и туризъм" ЕООД, "Слатина-Булгарплод" ЕАД, "Галатея 2002" ЕАД, петте фирми, управляващи пазарите и още 31 такива компании.
В този смисъл спокойно можем да твърдим, че общината не трябва да се занимава с подобни дейности, а да използва търговете като средство за избор на изпълнител на подобни услуги. По този начин ще има конкуренция за цената, качеството и сроковете между доставчиците на услуги и общината ще спечели. Това ще доведе и до реална възможност за намаляване на общинската администрация, тоест до допълнително намаление на разходите.
Въпреки това, все пак има смисъл да се коментира и практиката на избор на членове на бордове в тези фирми и каква е тяхната функция.

Изисквания за опит
На всички е известно, че да станеш член на борд в общинска фирма е или признание и отплата за лоялна политическа „служба", или гарантиране на възможност за достъп до активите на тези фирми. По принцип чисто политическите назначения (без намерения да се източи фирмата) би трябвало да не са голям проблем ако избраният човек все пак разбира от дейността на дадената фирма и защитава интересите на общината. Тъй като това явно не е така, тогава изниква въпросът необходими ли са промени в процедурата на избор на бордовете. Намирането на точните хора, формулирането на правилните цели, използването на работещи стимули са от значителна важност за защита на обществения интерес. В Полша например, държавните и общински служители преминават през процес на обучение и изпити за да могат да заемат позиция в борд на дадена фирма.

Заплащане
На второ място, механизмът на заплащане на членовете на бордовете оказва влияние при тяхната работа, и както стана наскоро ясно и върху финансовия резултат на самото дружество, а от тук и на постъпленията в общинския бюджет. В момента, заплащането не зависи от постигнатия резултат на дружеството. Правилният подход, който по принцип се използва за формиране на заплащането е наличието на професионален стаж, образование, умения и експертиза, който не се прилага в България. И не на последно място, все още няма изградена ефективна система на отчетност и контрол върху дейността както на общинските фирми, така и на управителните и надзорни органи. Тоест, ако една фирма не постига добри резултати, не се търси отговорност от борда и директора или това става години по-късно.

Оценка на работата
Основна предпоставка за добра работа е ясно да бъдат формулирани целите на общинските предприятия, което от своя страна ще позволи лесно да се оцени работата на бордовете. Както вече посочихме има много общински предприятия, които съществуват без да има разумни икономически аргументи. Конкуренцията на услуги от страна на частния сектор вече позволява той да предоставя качествени и на разумна цена стоки и услуги. Затова е време да се преформулира целта на общинските фирми – ако досега тя е била да предоставя услуги, които са от значение за обществото и не е имало други доставчици, то сега тя трябва да е постигане на максимална ефективност на разходите и предоставяне на ограничени, но качествени услуги.

Дивидентна политика
Важен елемент за защита на общинските интереси е системата за изплащане на дивиденти от общинските фирми. По принцип, софийска община има много малки приходи от дивиденти по няколко причини. От една страна, общинските фирми не отчитат печалба или се освобождават от общинския съвет от плащане на дивиденти за да се извършат инвестиции. Това обаче има много спорен ефект доколкото се отразява силно негативно на финансовата дисциплина на дружеството – намаляват стимулите за контрол върху разходите, извършват се съмнителни инвестиции и това води до системно влошаване на състоянието на фирмите. Политиката за изплащане на дивиденти трябва пряко да отразява стратегията на общината за бъдещото развитие на общинските фирми – ако има ясна визия за приватизация, то изплащането на дивидент би трябва да се съобрази с това намерение. При всички положения е необходима пълна прозрачност и финансова отчетност на общинските фирми. Обвързването на резултатите от дейността със заплащането и наемането на членовете на бордовете и директорите е добра стратегия за насърчаване на благоразумна инвестиционна политика на общинските фирми.

Ефективният подход
 Приватизацията на поне половината общински фирми чрез прозрачен и открит търг ще донесе приходи за бюджета, ще позволи съкращаване на заетите в тези фирми, ще намали необходимостта от общинска администрация, която да ги контролира.
 Прилагане във всички случаи на правилото за търг за частните доставчици на услуги, финансирани от общинския бюджет, с периодично, предварително фиксирано разглеждане на резултатите.
 Въвеждане на пълна прозрачност на общинските финанси, структури и дейности.


Свързани публикации.