Преглед на стопанската политика ISSN 1313 - 0544

Как пазарът реагира на стимули и пречки

Автор: Велин Пеев* / 06.03.2009
Оцени тази статия:
 

Фактът, че от доста време гръцки фирми идват да правят бизнес у нас вече не учудва никого. Географската близост безспорно е основният фактор. От огромно значение обаче също е и добрите условия за бизнес, които България започна да предлага в последните години, поне в сравнение с Гърция. Гръцките бизнеси имат няколко пъти по-ниски разходи у нас отколкото у дома. Ниските данъците върху бизнеса също правят България по-привлекателна дестинация за инвестиране. За справка, индексът DoingBusiness, изготвян от Световната банка, който сравнява колко лесно се прави бизнес в различните страни, поставя България на 45-то място, докато Гърция - едва на 96-то. България показва значителна преднина в 5 показателя, които индексът използва, за да изчисли крайния ранг. Прогресът на България не може да се отрече. Естествено обаче, има още много неща за подобрение - социалните осигуровки, квази-данъците и такси, корупцията, бюрокрацията.

Причината в момента да сравнявам България и Гърция е и друга. В последните дни излязоха изявления на лидери от гръцкия бизнес (местни фирми и международни компании с присъствие там), че ако не са обмисляли преместване на дейността от Гърция в България, то сега вече въпросът се поставя на сериозно обсъждане. Естествено първата причина е тази, която описах в предния параграф. Другата са протестите в южната ни съседка, които в последно време не само зачестиха, но и по-лошо - загрубяха. Блокирането на границите със съседските страни директно предизвика големи загуби на гръцкият бизнес (да не споменавам исканията за по-големи субсидии, костващи на гръцкия и/или европейски данъкоплатец също много). Протестът не може да се нарече положителен, заради огромната степен, до която той ограничи икономическата активност и нормалното ежедневие на хората. Де факто, протестиращите изнудваха гражданската и бизнес обществеността.

По мое мнение протестът е важен и необходим елемент на демокрацията. Той сигнализира, че нещо не е наред, и че нещо трябва да се поправи. След като широката общественост приеме посланието е нормално духовете да се успокоят. Ако обаче се прекрачи разумната граница и бизнес средата вече е сериозно нарушена, пазарът естествено реагира и се адаптира. Това се случва сега с гръцкия бизнес. В момента ние в България печелим от това. От нас зависи дали тази положителна тенденция ще продължи. Дали приветстваме и стимулираме пазара, или му пречим.

* Велин Пеев е стажант в ИПИ.