Изпълнението на бюджета за януари разкрива сериозни рискове пред фиска

Данните за изпълнението на бюджета през първия месец на 2010 г. сбъднаха най-лошите очаквания и породиха сериозни опасения за стабилността на фиска през настоящата година. Статистката на Министерството на финансите показва, че консолидираният бюджет е приключил първия месец с дефицит от 499,1 млн. лева. Дори и да се абстрахираме от дефицита по бюджета на европейските средства (195,4 млн. лева), националният бюджет, който е изцяло в ръцете на правителството, е отбелязал значителен дефицит от 303,7 млн. лева само за един месец. Аргументът на правителството, че първият месец на годината традиционно е слаб за фиска, не е достатъчно убедителен. През последните няколко години е имало излишъци през този месец и това е било така дори и през януари 2009 г., когато кризата вече беше настъпила в страната.

Да, наистина, през януари месец 2009 г. е имало извънредни приходи от ДДС в резултат на ударното харчене през декември 2008 г., но колко големи да са били тези приходи? Миналият януари приходите от ДДС са били около 870 млн. лева, а тази година са били с почти 400 млн. лева по-малко. Т.е. дори и тези 400 млн. лева не могат да обяснят разликата от около 1,4 млрд. лева между бюджетната позиция през януари 2009 г. и тази през януари 2010 г. Обяснението за тази огромна разлика се крие в резкия скок на разходите от почти 32% в реално измерение, при положение, че приходите са се свили с почти същия процент (виж таблицата).


Изпълнение на бюджета за януари 2010 г.

 

Януари.09

Януари.10

Реална промяна, %

Консолидиран бюджет

 Приходи и помощи

2 615,7

1 749,0

-33,4

  Данъчни приходи

2 051,6

1 559,4

-24,3

  Неданъчни приходи

246,7

200,0

-19,2

  Помощи

317,4

-10,4

-103,3

 Разходи

1 642,4

2 171,2

31,7

  Заплати и възнаграждения за персонала

272,5

321,5

17,5

  Социални и здравно-осигурителни вноски

72,0

73,8

2,1

  Текуща издръжка

258,4

291,4

12,3

  Лихви

228,5

216,0

-5,8

  Социални разходи, стипендии

642,3

940,7

45,9

  Субсидии

53,5

111,3

107,0

  Капиталови разходи и нетен прираст на държавния резерв

115,1

216,5

87,3

 Вноска в общия бюджет на ЕС

66,1

76,9

15,9

 Бюджетно салдо

907,3

-499,1

н.пр.

Републикански бюджет

 Приходи и помощи

1 821,5

1 279,4

-30,0

  Данъчни приходи

1 637,8

1 154,6

-29,8

   Корпоративен данък

82,2

54,3

-34,2

   Данък в/у доходите на физ. лица

135,7

149,1

9,4

   ДДС

870,3

474,7

-45,7

   Акцизи

496,2

438,6

-12,0

  Неданъчни приходи

171,7

124,1

-28,0

  Помощи

12,0

0,7

-94,2

 Разходи и трансфери

1 266,2

1 048,0

-17,6

 Вноска в общия бюджет на ЕС

66,1

76,9

15,9

 Бюджетно салдо

489,1

154,5

-68,5

Източник: Министерство на финансите, изчисления на ИПИ

 

 

От една страна имаме 87% реално увеличение на капиталовите разходи или с около 100 млн. лева, което може да се обясни само частично с обявените разплащания на 40 млн. висящи задължения към строителни фирми. От друга, имаме рязък скок на разходите във всички останали пера, което със сигурност не е приемливо по време на криза. Особено при положение, че приходите в бюджета са далеч под очакваните. Разходите за заплати и възнаграждения нарастват със 17,5% реално (въпреки клетвите, че заплатите в бюджетната сфера са замразени), тези за текуща издръжка на администрацията – с 12,3%, социалните разходи скачат с почти 46%, а субсидиите са се увеличили повече от двойно.

Очевидно е нарастването на административните разходи, както и на всякакви социални плащания. Административните разходи са изцяло в ръцете на управляващите и в този смисъл, нарастването им също изцяло е по тяхна вина. Да видим как стоят нещата със социалните разходи. Едно от оправданията, които чуваме, е, че тези увеличени разходи се дължат на по-големия брой безработни заради кризата. Но дали това наистина е така? Една проста сметка показва, че дори и всички новорегистрирани безработни в бюрата по труда да са взимали максималното обезщетение от 240 лева (което само по себе си е нереалистично допускане), то пак можем да намерим обяснение само за около 30 млн. лева от увеличените социални разходи[1]. А къде са потънали останалите? Тук отново опираме до управленски решения, като увеличението на пенсиите от средата на миналата година, което автоматично доведе до по-високи разходи за пенсии през първите 6 месеца на 2010 г. спрямо година по-рано.

Като се има предвид всичко казано дотук, обяснението на Министерството на финансите защо има такъв голям дефицит през януари звучи нелепо. Ето го и самото обяснение: „Трябва да се отбележи, че в началото на текущата година фискалната политика ще бъде умерено експанзивна, като временния дисбаланс в бюджетната позиция през първите месеци ще се обуславя от усилията за осигуряване на ресурс за приоритетно финансиране на политиките в секторите на селското стопанство, транспорта, строителството и др., както и оптималното оползотворяване на възможностите при усвояването на средствата от ЕС. По този начин реалната икономика ще получи тласък в най-трудните за бизнеса времена.”. За съжаление, обаче, данните показват съвсем друга картина. Основният ръст на разходите идва от социалните плащания и е абсурдно те да се обясняват с насърчителни политики в селското стопанство, транспорта, строителството и т.н. Още по-малко това обяснение важи за по-високите разходи за заплати, текуща издръжка и т.н.

Тук е мястото да отбележим, че всъщност дефицитът в консолидирания бюджет се дължи изцяло на социалното осигуряване, докато републиканският бюджет е завършил първия месец с излишък от 154,5 млн. лева. Това още веднъж идва да потвърди спешната нужда от реформи в здравното и пенсионното осигуряване, както и от разумна политика по отношение на пенсиите и другите социални плащания по време на криза. Това, което ни остава, е да се надяваме, че антикризисните мерки, които правителството подготвя в момента, наистина ще бъдат достатъчно решителни, за да стабилизират бюджета в останалата част от годината. Иначе това, което ни чака, е ясно на всички – още един гръцки сценарий, но този път на местна почва.

 


[1] 126 105 нови безработни през януари 2010 г. спрямо януари 2009 г., всеки взимал по 240 лева


Свързани публикации.