Изпълнението на бюджета през първите четири месеца на 2006 г.

Наскоро Министерството на финансите оповестите данните за изпълнението на консолидирания бюджет до края на месец април. Това е добър повод за преглед на текущата ситуация в тази област, който би могъл да бъде полезен от гледна точка на обсъжданията на бюджета за следващата година и за възможността за провеждане на по-нататъшна реформа.

Приходите в консолидирания бюджет през първите четири месеца на 2006 г. достигат 6 172.6 млн. лв., което представлява нарастване със 7.2% спрямо същия период на 2005 г. Растежът на разходите е по-бавен и размерът му е 4.2%, с което те достигат 5 040.8 млн. лв., а в резултат от това временният излишък е в размер на 872.9 млн. лв. или с почти 200 млн. лв. по-висок от миналата година.

Изменението на разходите спрямо предходната година е неравномерно разпределено. Прави впечатление голямото нарастване на разходите за заплати и възнаграждения на персонала с 55.5%, както и на свързаните с тях разходи за социални и здравно-осигурителни вноски – 38.9%. Това развитие се получава въпреки обявеното намерение за намаляване броя на администрацията с 10% от 1 април, както и опитите за оптимизиране на разходите в образованието и здравеопазването. На практика нито в образованието, нито в администрацията се случи нещо до момента, докато в здравеопазването бяха предприети някои действия, но все още е рано да се даде точна оценка за ефектите от тях. Като цяло обаче, остава впечатлението, че за всички посочени области се отделят твърде много средства, а получените срещу тях услуги не са достатъчно качествени.

При този доста висок темп на растеж на разходите за заплати изглеждат абсурдни исканията на синдикатите за допълнителни повишения през тази година. Изглежда, че макар и неявно се изпълняват някои от предизборните обещания на Българската социалистическа партия, отнасящи се за служителите в бюджетната сфера. Това става за сметка на хората, които действително създават стойност в страната – работещите в частния сектор, от които се изземват тези пари.

Като положително развитие може да се разглежда понижаването на разходите за текуща издръжка със 17.7%, както и на субсидиите с 59.1%. Все пак в тези направления трябва да се има предвид твърде високата база от миналата година, както и промените при отчитането на някои разходи, което прави съпоставката с предходните периоди трудно осъществима. Що се отнася до разходите за лихви – в резултат от предприетите операции по изплащането на външния дълг преди падежа там разходите действително се понижават с 8.9%, докато поради преструктурирането се повишават разходите за обслужване на вътрешния дълг с 11.7%.

Приходите от всички данъци се повишават, като изключение правят тези от осигуровки, които се понижават с 2%. Обяснението за това може да бъде намерено в понижаването на пенсионната осигуровка от 29% на 23% от осигурителния доход, което представлява фактическо намаление в общия размер на осигуровките с около 1/6 спрямо 2005 г. Трудно може да се получи ясна представа дали се реализира фактическо “излизане на светло” на част от икономиката. Все пак средният осигурителен доход се е повишил с около 6%, докато официалната заетост с около 4%.

Най-голямото нарастване спрямо съответния период на 2005 г. се наблюдава при приходите от данъка върху добавената стойност – с 290 млн. лв. или 20.5%. Това се дължи на повишения размер на внос на стоки от чужбина, съществена причина за когото е нарастването на цените на петрола на международните пазари, както и тези на някои други основни суровини.

Като негативна тенденция се очертава значителното забавяне на процеса на приватизация от началото на годината. Приходите от това намаляват над 50 пъти и са едва 21.6 млн. лв., тъй като не са реализирани никакви сделки. През следващите месеци се очаква промяна в собствеността на няколко топлоцентрали, но поради сложните процедури е възможно сделките да не бъдат осъществени до края на годината. Това е израз на липсата на воля сред управляващото мнозинство да продължи процеса на раздържавяване и на стремежа да се запази зависимостта на по-голям дял от работещите от политиката на държавата в някои области.

Данните от началото на годината дават основание да се прогнозира преизпълнение на приходите в консолидирания бюджет за поредна година. Неговият размер ще е от порядъка на поне 1 млрд. лв. при точно изпълнение на предвидените – т.е бюджетните приходи ще достигнат поне 19.3 млрд. лв.

Този излишък означава, че пред 2006 г. би могъл да се премахне почти изцяло корпоративният данък или данъкът върху личните доходи, или осигуровките да се намалят с още 9 процентни пункта. За съжаление това не се случи и по тази причина нарастват възможностите за увеличаване на бюджетните разходи, докато се намаляват стимулите в частния сектор, който в действителност създава новата стойност в икономиката. Резултатът от това ще бъде и по-нисък растеж като цяло в по-дългосрочен период.

Таблица: Данни за изпълнението на консолидирания държавен бюджет от началото на годината до април включително

<td width="60" valign="bottom" style="border-right: windowtext 0.5pt solid; padding-right: 0.6pt; border-top: medium none; padding-left: 0.6pt; padding-bottom: 0cm; border-left: medium none; width: 45pt; padding-top: 0.


Свързани публикации.

  2005 2006 промяна
Приходи и помощи 5759.6 6172.6 7.2%
Данъчни приходи 4585.2 5040.8 9.9%
Осигуровки 1364.5 1336.6 -2.0%
Корпоративен данък 483.2 585.9 21.3%
Данък върху дивидента и доходите 28.3 42.6 50.5%
Данък върху доходите на физическите лица 396.5 400 0.9%
Данък върху добавената стойност 1412.8 1703 20.5%
Акцизи 618.5 661.6 7.0%
Мита и митнически такси 112.4 127.8 13.7%
Други данъци 67.8 73.6 8.6%
Неданъчни приходи 1114 1018.3 -8.6%
Помощи 60.5 113.6 87.8%
Разходи 5086.4 5299.7 4.2%
Заплати и възнаграждения на персонала 521.9 811.4 55.5%
Социални и здравно-осигурителни вноски 187.5 260.5 38.9%
Текуща издръжка 1317.7 1084.7 -17.7%
Лихви 372.8