Изпълнението на бюджета до май

Министерството на финансите оповести официално данните за изпълнението на консолидираната фискална програма за периода януари-май 2008 г.

  • Общите приходи достигат 11 756.6 млн. лв. – нарастване с 25.1% спрямо аналогичния период на 2007 г.;
  • Данъчни приходи – 9 257.4 млн. лв. – нарастване с 21.8%;
  • Приходите от осигуровки са 2 068.4 млн. лв. – нарастване с 8.5%;
  • Приходи от корпоративен данък – 1 291.4 млн. лв. – нарастване с 30%;
  • Приходи от данък върху доходите на физическите лица – 799.8 млн. лв. – нарастване със 17.6%;
  • Приходи от данък върху добавената стойност – 3 149.8 млн. лв. – нарастване с 32.1%;
  • Приходи от акцизи – 1 471.2 млн. лв. – нарастване с 19%;
  • Получени помощи – 902.8 млн. лв. – нарастване с 313.2%;
  • Общите разходи са 8 127 млн. лв. – нарастване с 11.4%;
  • Разходите за заплати са 1 358 – нарастване с 18.7%;
  • Разходите за текуща издръжка са 1 571.7 млн. лв. – нарастване с 11.4%;
  • Разходи за лихви – 336.8 млн. лв. – понижение с 10.6%;
  • Социалните разходи са 3 283.2 млн. лв. – нарастване с 11.6%;
  • Субсидиите достигат 396.9 млн. лв. – нарастване с 45.5%;
  • Капиталовите разходи са 797.4 млн. лв. – нарастване с 1.2%;
  • Вноската в бюджета на Европейския съюз е 324.2 млн. лв. – нарастване с 28.5%.

В резултат от това се получава излишък в консолидирания бюджет в размер от 3 305.5 млн. лв., а в националния – 2 715 млн. лв.

Поставената цел за излишъка в консолидирания бюджет през 2008 г. според Закона за държавния бюджет е 3% от брутния вътрешен продукт или 1 821.4 млн. лв. БВП вероятно ще надхвърли заложената стойност при приемането на бюджета, което означава, че целта за излишъка ще бъде около 2 млрд. лв. Следователно остават (от изпълнението на бюджета до момента) около 1.3 млрд. лв., които представляват „свръхизлишък".

За какво би могъл да бъде използван този свръхизлишък?

  • Заложените приходи от социално и здравноосигурителни вноски за 2008 г. са 4.8 млрд. лв (включително и от държавата като работодател). Това означава, че осигурителната тежест е могла да бъде намалена с поне една четвърт още в началото на годината.
  • Заложените приходи от данъци върху доходите на физически лица са 2 150 млн. лв. – следователно е възможно ставката по този данък да бъде понижена още в началото на годината на 4%.
  • Заложените приходи от корпоративен данък са 2 128.3 млн. лв. – тоест е било възможно ставката да бъде понижена от 10% на 4% от началото на 2008 г.
  • Заложените приходи от ДДС са 8 190 млн. лв. – следователно е било възможно понижаването на ДДС на 17% от началото на годината.

Всички тези възможни намаления на данъците не биха попречили на изпълнението на целта за бюджетния излишък. От развитието през предходните години е известно, че намалението на осигуровките (при данъците не е по-различно) по време на фискалната година е възможно и изпълнимо. Необходима е единствено политическа воля, а резултатите както в краткосрочен, така и в дългосрочен план са позитивни. Нещо повече – до края на бюджетната година превишението на приходите над разходите ще нарасне още повече (преди да започне предизборното харчене през последното тримесечие), което ще означава, че са възможни дори по-сериозни намаления на данъчните ставк при разумно управление на разходите.

 

 


Свързани публикации.