Данък ЕС

В понеделник Еврокомисарят по бюджетните въпроси г-н Януш Левандовски заяви пред вестник „Файненшъл таймс Дойчланд”, че през септември ще направи официално предложение за въвеждането на данък, облагащ въздушния транспорт, паричните преводи и търговията с въглеродни емисии. Целта на данъка е да повиши независимостта на бюджета на ЕС от националните бюджети на страните членки. Сега приходната му част се генерира от три основни източника – от приходи от вносни мита от трети страни, дял от ДДС и финансов принос на всяка страна членка. Размерът на трансферите от страните членки, които се изчисляват на база БВП, представляват 76% от всички приходи в бюджета, който за 2010 година е 140 млрд. евро. Г-н Левандовски предвижда, че с въвеждането на данъка финансите на страните членки ще бъдат облекчени, тъй като ще бъдат намалени техните вноски.

Това предложение раздели на два лагера ЕС. Германия, Франция, Обединеното Кралство и Швеция се обявиха против данъка, докато Австрия, Белгия, Люксембург, Полша и Испания подкрепят идеята. Позицията на отстояващото суверенитета си Обединено Кралство не може да бъде определена като изненада. Представител на финансовото министерство обяви, че данъчната политика трябва да се определя на национално равнище, а този данък ще предостави още по-голяма власт в ръцете на Брюксел. Подобна е и позицията на Германия – финансовият министър заяви, че такъв данък или намеса на ЕС в данъчната система на страната ще бъде отхвърлена. Френският министър по европейските въпроси Пиер Льолуш определи данъка като „неприемлив”. По неговите думи „Сега е моментът за страните членки и за европейските институции да пестят”.

Важен е въпросът кой ще поеме бремето от евентуалното въвеждане на такъв данък. Облагането на въздушния транспорт, банковите преводи и търговете с права за въглеродни емисии, които трябва да стартират през 2013,  най-вероятно ще повлияе негативно върху икономическата активност в засегнатите сектори.

Да не говорим, че облагането на няколко специфични сектора навежда на мисълта за търсене на изкупителна жертва или по-скоро – на дойна крава и няма никаква икономическа логика. А защо, например, да не обложим производителите на цимент, тъй като тяхното производство замърсява околната среда? Или пък производителите на алкохол и цигари, тъй като консумирането на тези стоки е вредно? Каква е логиката да се облага точно авиацията, банковия сектор или пък търговията с вредни емисии?

Много смислено звучи предложението на френския министър по европейските въпроси, особено на фона на борбата на неедна европейска държава със собствения бюджетен дефицит. Нуждата от по-малък бюджет на ЕС и неговото по-ефективно разходване несъмнено ще има много по-добър ефект за страните членки, отколкото плащането на допълнителен общностен данък.

 

* Стажант в ИПИ.


Свързани публикации.