Данъчно облагане на бизнеса по света – изводи и препоръки

Световната банка, съвместно с "Прайс Уотърхаус Купърс", са публикували подробно изследване на данъчното бреме върху бизнеса в 175 страни по света през 2006 г. (като част от проекта Doing Business на СБ). Използваната методология позволява да се сравняват резултатите в различните държави и да се изведат съответните изводи. За да бъдат съпоставими данните, е изчислен общият размер на данъците като процент от търговската печалба (преди данъчно облагане и счетоводно преобразуване за данъчни цели), които една средно голяма компания е задължена да плати след приспадане на всички данъчни облекчения и освобождаване от някои видове данъци според съответното данъчно законодателство на страните. В изчисляването на ефективната обща данъчна ставка върху бизнеса са включени всички средства, които държавата събира от бизнеса под формата на данъци, такси, осигуровки, лицензионни такси и пр.
Според събраните данни, на данък печалба се падат едва около 36% от общото данъчно облагане на бизнеса в света. Това означава, че осигуровките и данъците върху труда, които са за сметка на работодателите, данъците върху собствеността, косвените данъци и таксите са неотменна част от общата картина на данъчно облагане на фирмите и трябва да се имат предвид от правителствата при реформиране на данъчната система.
Не по-малко важна е и данъчната бюрокрация, която създава "данък време". Той представлява времето, което е нужно на компаниите да платят данъците след като попълнят всички необходими документи и ги предоставят на данъчните органи. Това е скрит данък за бизнеса, който генерира разходи и пропуснати ползи.
Средно се падат по 35 страници на година, които трябва да попълни всяка компания (в разгледаните 175 страни), за да се отчете пред данъчните власти. Това е еквивалентно на 100,000 изсечени дървета на година само за тази цел.

Къде е лесно да се плащат данъци и къде не е?
Плащането на данъци може да става най-общо по два начина – труден и лесен. И това зависи не толкова от самите данъчни ставки, а от процедурите, които се налагат от данъчното законодателство, от броя и вида на формулярите, които се попълват, информацията, която се изисква от фирмите при отчитане и от ефективността на данъчната администрация при събиране на данъците.
На престижното първо място в световната класацията е Хонконг. Там бизнесът плаща общо 4 вида данък – данък печалба, данък върху собствеността, данък върху труда и данък върху горивата. Това се равнява общо на 29% от търговската печалба на фирмите и им отнема средно около 80 часа на година, за да попълнят всички документи и да подадат нужните декларации. На противоположния полюс е Беларус, където една средна компания плаща общо 12 вида данъци, които възлизат на 186% от търговската печалба и това отнема 1188 часа на година (149 работни дни). Това, разбира се, няма как да не доведе до масово укриване на данъци, което повлича след себе си огромен сив сектор и корупция.

Няколко азбучни истини за данъчното облагане на бизнеса (основните изводи от доклада):
 Богатите страни имат относително по-ниски данъчни ставки и по-прости и ясни административни процедури за плащане на данъците от бедните страни (с по-ниско БВП на глава от населението).
 Диференцираните данъчни ставки водят до изкривяване на икономическата действителност и на пазарните сигнали, до повече корупция, поява на данъчни измами, данъчен арбитраж, по-ниска ефективност на данъчната администрация и по-малка събираемост на данъците.
 И бизнесът, и държавата печелят от по-прозрачни правилата за плащане на данъци – бизнесът излиза на "светло" и държавата печели от по-голяма събираемост на данъците и по-малко разходи за администрирането им.
 По-ниското облагане на бизнеса насърчава компаниите да инвестират повече. Според проучване (Desai, Foley and Hines, 2004) 10% намаление на косвените данъци (ДДС, акцизи) води до увеличаване на инвестициите в икономиката със 7%.
 Ниското корпоративно облагане кореспондира с по-голяма стопанска активност на хората, тъй като възвръщаемостта от вложените ресурси се увеличава. Според друго изследване (Goolsbee, 2002) 1% намаление на корпоративните данъци води до увеличаване на броя на фирмите с 3.7% и до 1.1% по-висока заетост.

Стъпки, чрез които да се опрости данъчното администриране:
1. Опростяване на данъчните закони – въвеждане на нисък плосък данък, премахване на данъчните изключения и преференции. Облагането на бизнеса трябва да става на общо основание.
2. Улесняване попълването на формуляри, включително и чрез въвеждане на възможност за електронно подаване на данъчна декларация по интернет.
3. Намаляване на броя на дължимите данъци от бизнеса и разширяване на облагаемата база.

Мястото на България в ЕС
Следващите три таблици показват мястото на България в ЕС според представените показатели. Както се вижда, България е на предпоследно място по показателя "време, необходимо да се внесат данъците и да се изпълнят всички изисквания на данъчните власти". Въпреки, че намалението на корпоративният данък през 2007 г. от 15% на 10% е неминуем успех и ще подейства положително върху бизнес климата в страната, това само по себе си не е достатъчно, за да си извоюва България имиджа на страна с най-ниската данъчна тежест пред бизнеса в ЕС.

Таблица 1: Внасяне на данък (брой вноски на година) през 2006 г.

Държава в ЕС

Ранг в света

Общ брой

Данък печалба

Данъци върху труда

Други данъци

Швеция

5

5

1

2

2

Португалия

7

7

2

1

4

Испания

7

7

1

1

5

Великобритания

7

7

1

1

5

Ирландия

11

8

1

1

6

Латвия

11

8

1

2

5

Белгия

15

10

1

2

7

Естония

20

11

1

1

9

Литва

22

13

1

2

10

Чехия

24

14

1

4

9

Италия

28

15

2

1

12

Дания

41

18

1

2

15

Финландия

47

19

13

2

4

Австрия

48

20

1

4

15

Холандия

56

22

1

12

9

Унгария

62

24

1

8

15

България

65

27

4

12

11

Словакия

75

30

1

12

17

Германия

78

32

15

3

14

Франция

82

33

1

24

8

Гърция

82

33

1

12

20

Словения

93

34

1

24

9

Полша

118

43

12

3

28

Румъния

171

89

4

60

25

Източник: World Bank, Pricewaterhouse Coopers, Paying Taxes Database

Таблица 2: Време, необходимо да се платят данъците (часове на година) през 2006 г.

<td width=&qu


Свързани публикации.

Държава в ЕС

Ранг в света

Общо

Данък печалба

Данъци върху труда

Други данъци

Ирландия

10

76

10

36

30

Естония

21

104

20

36

48

Германия

24

105

30

35

40

Великобритания

24

105

35

45

25

Швеция

36

122

50

36

36

Франция

37

128

24

80

24

Дания

42

135

25

70

40

Белгия

53

160

24

40

96

Литва

55

162

28

76

58

Полша

59

175

50

100

25

Румъния

66

198

42

96

60

Гърция

68

204

12

48

144

Холандия

90

250

40

150

60

Финландия

94

264

16

200

48

Австрия

104

272

80

96

96

Словения

104

272

80

96

96

Унгария

115

304

16

192

96

Латвия

119

320

32

192

96

Португалия

122

328

40

192

96

Словакия

124

344

80

120

144

Италия

128

360

24