Основните положения от гледна точна на фискалните рискове пред бюджетав краткосрочен и средносрочен план са следните:
• Възможните външни отрицателни шокове върху икономиката в зависимост отглобалната конюнктура не се описват като реална опасност за бюджета.
Наличието на автоматични стабилизатори в икономиката и буфери в бюджетана министерствата, както и фискалният резерв, който надминава 5 млрд. лв.(11% от БВП) създават стабилност пред фиска.
• Бюджетът е малко зависим от промените в лихвените равнища или валутниякурс на лева спрямо щатския долар.
От една страна намаляването на държавния публичен дълг поради предсрочнотопогасяване на задължения означава намаляване на разходите за лихви. Публичниятдълг (външен и вътрешен) в кря на 2006 г. е под 30% от БВП, като над 60%от него е деноминиран в евро или лева и по-голямата част от лихвите, коитосе начисляват, са предварително фиксирани.
• Реалните рискове пред бюджета произлизат най-вече от недовършените структурниреформи в областта на здравеопазването и социалното осигуряване и неблагоприятнатадемографска структура на населението.
• Пенсионната система представлява източник на риск за бюджета, тъй катовътрешният дефицит на НОИ се увеличава (близо 700 млн. лв. за 2006 г.),което означава необходимостта от повече субсидии и трансфери от централниябюджет.
Липсата на заложено в този проект намаляване на осигуровките през 2007г., предвиденото увеличаване на пенсиите с 8,5% от 1 юли 2007 г., заедносъс застаряването на населението и сравнително ниския дял на икономическоактивното население в страната спрямо средните стойности в ЕС водят до неблагоприятнататенденция към увеличаване на коефициента на зависимост (брой пенсионеритекъм работната сила в страната). Създаването на “Сребърен фонд” няма да създадесигурност в бюджета, а ще доведе само до временно и частично решение напроблемите. Единствено възможната реформа, която ще има реален положителенефект върху икономиката, е преминаването към частна, капиталова системана пенсионно осигуряване и премахване на разходопокривната (PAYG) система.
В проектобюджета са описани следните механизми за справяне със възможнитезаплахи: реформа в системата за здравеопазване, образование, пенсионна системаи тенденции за преминаване от “социални помощи” към „инвестиции в обучениеи квалификация” и „инвестиции в социални услуги”.
Противодействието на описаните опасности е заложено само като пожеланияза “реформа” в чувствителните сектори, но не са изложени подробно нито идеятаи насоката на реформите, нито начините за нейното практическо реализиране.Всичко остава в полето на обещанията. Единствено в сектора на образованиетоима наченки на идеята за въвеждане на нов модел на финансиране на систематана средното образование, базиран на принципа „парите следват ученика“.