ПРИХОДИ И ДАНЪЧНА ПОЛИТИКА
Приходи в бюджета през 2006 година
През 2005 година въпреки твърденията на Министерството на финансите, нашатапрогноза за огромен бюджетен излишък се изпълни /както и през 2004 година/.Същото се случва и през 2006 година – очакваните приходи по всеки един видприходи и по всеки един отделен данък са значително по-високи, отколкотоги прогнозира министерството на финансите. Преизпълнението на приходитекъм края на годината се очаква да надмине 1.7 милиарда лева, което е многоблизо до прогнозата ни от началото на годината и с 1.7 милиарда лева повечеот прогнозата на Министерството на финансите.
Всичко това показва две неща:
1. Прогнозите за приходите в държавния бюджет, правени от Министерствотона финансите, винаги са значително подценени – дали неволно или съзнателно.
2. Прогнозите ни с колегите от Института за пазарна икономика са многопо-точно и реалистични вече години наред.
Очаквани приходи в бюджета за 2007 година
За следващата година Министерството на финансите очаква приходи от 21.3милиарда лева спрямо очаквани приходи за настоящата година от почти 20 милиардалева. С други думи, правителството прогнозира нарастване на приходите вбюджета от около 5%, ако изчистим ефекта на европейските фондове. В същотовреме, обаче, правителството планира номинален ръст на българската икономикаот около 10%. Подобна е прогнозата и на допитването на Industry Watch доводещи икономисти.
С други думи, Министерството на финансите оценява загубата на приходи врезултат на влизането на България в Европейския съюз на около един милиардлева, или около 2% от БВП. Тъй като няма причина за толкова негативни прогнози,дори като имаме предвид очакваните загуби от ДДС, можем да приемем, че приходитев държавния бюджет за 2007 година отново са подценени – с над 1% от БВП.
Ако прибавим тази сума към планирания излишък в бюджета – в размер на около0.8% от БВП, получаваме бюджетен излишък за 2007 година от около 2% от БВП.Ако включим и вноската в бюджета на ЕС – която ще излезе от бюджета, ноняма да се влее в българската икономика, а ще отиде в чужбина, фискалнатарепресия върху българската икономика достига над 3% от БВП – колкото и през2006 година. Следователно има значителни възможности за намаление на данъчнотобреме – дори да гледаме само приходната страна на бюджета. Ако се намалятнеефективните разходи, възможностите за намаление на данъчното бреме сеувеличават до огромни размери.
Данъчни промени 2007
1) Корпоративен данък
Ставката по корпоративния данък се намалява от 15% на 10% от началото на2007 година – безспорно една много важна данъчна промяна, която ще направиБългария едно от данъчно най-конкурентните места за инвестиции в Европейскиясъюз. Ниският данък върху печалбата ще остави по-голяма част от печалбитевъв фирмите, при това във фирмите, които произвеждат стоки и услуги, търсениот потребителите, фирмите които реинвестират и увеличават производствотои заетостта. Ще се стимулира и навлизането на нови фирми.
Според изследванията, подобно намаление на данъка върху печалбата би трябвалода увеличи чуждите инвестиции около два пъти през следващите години. В същотовреме, вече няма да си заслужава да се инвестират време и усилия и да сепоема риск за укриване на данък печалба, което ще намали сивата икономика.Заплатите също ще нараснат в резултат на по-ниския данък – като за следващитеняколко години един ръст от 30 до 50% е напълно реалистичен. Най-вероятно,намалението на корпоративния данък няма да доведе до загуба на приходи илитя ще е минимална и няма да повлияе на бюджета.
Би могло да се помисли и за въвеждане на нулев данък върху реинвестиранатапечалба – което би донесло допълнителни позитивни ефекти за икономикатабез да струва скъпо на бюджета – както показва опитът на Естония. А по възможност,данъкът върху печалбата дори би могъл да се премахне /както предлагат многоикономисти, сред които и бившият министър на финансите Милен Велчев/ – изследваниятапоказват, че нарастването на благосъстоянието в страната в такава ситуацияе осезаемо.
2) Данък върху доходите
Тук се предвиждат само леки промени в скалата на облагане, касаещи необлагаемияминимум. Ефектът от тези промени е минимален и се компенсира почти изцялоот прогресивната система на облагане на доходите, която води всяка годинадо автоматичен ръст на данъчната тежест. В този смисъл, няма значими промени.
Това не е добра новина – повечето от съседните страни имат ставки на данъчнооблагане на доходите с 10-12 пункта по-ниски от българските. В допълнение,от икономическа гледна точка най-добре е данъкът върху доходите да е равенна данъка върху печалбата. В този смисъл, би трябвало да се помисли за намалениена всички ставки на данъка от сегашните 20-22-24% до 10% колкото е данъкътвърху печалбата. Това ще има много силен позитивен ефект върху самонаетите,предприемачите, средната класа, а и върху по-нискодоходните групи. Икономикатасъщо би отговорила позитивно на такава промяна – както показва опитът надруги страни – сред които Русия, Естония, Словакия.
3) Косвени данъци
ДДС остава със ставка от 20%, но се увеличава данъчната основа с включванена повече облагаеми сделки. От друга страна, се очаква спад на приходитезаради новите регулации във връзка с ЕС. По тази причина заложеният ръстна приходите е само малко над 8% при ръст през 2006 година от над 21%. Сдруги думи, прогнозата е доста консервативна и е много вероятно да бъдепостигната или преизпълнена.
Приходите от акцизи ще се увеличават – заради ръста на ставките по акцизитевърху горивата и заради въвеждане на нови акцизи върху енергията. Приходитеот мита се прогнозира да спаднат значително – което едва ли е твърде реалистично.Това, обаче, няма твърде голямо значение, тъй като тези приходи отиват автоматичнов бюджета на ЕС.
4) осигурителни вноски
Планира се, при позитивни развития в бюджетните приходи, в средата на 2007година да се намали ставката на осигурителните вноски с три пункта – отсегашните 36.7% на 33.7%. Засега, обаче, подробности за това какво означава“позитивни развития” няма, поради което е трудно да оценим доколко е реалистичнода очакваме такава промяна. А тя е болезнено необходима, доколкото осигуровкитеса най-големият данък в страната.
Както и преди сме предлагали, осигуровките трябва да се намалят, заеднос корпоративния данък и данъка върху доходите, до 10%. Цената на намалениетона осигуровките е около 20 милиона лева за всеки процентен пункт намаление– около 7 пъти по-малко отколкото беше прогнозирана от МФ преди година.В този смисъл, има много големи възможности за по-голямо намаление на осигуровките.
Приходи и данъци – заключение
Няколко важни неща се открояват:
– приходите в бюджета са подценени
– отново ще има висок бюджетен излишък и преизпълнение на приходите
– има сериозни възможности за допълнително намаление на данъчното бреме
– би трябвало да се цели данъкът върху доходите и осигуровките да се намалятдо нивата на данъка върху печалбата – 10%