Пактът за развитие – няколко добри идеи и много пожелания
На 26 септември т.г. правителството, двата най-големи синдиката и организациитена работодателите подписаха Пакт за икономическо и социално развитие наРепублика България до 2009 г. В него се съдържат насоките за провежданена стопанската политика до края на мандата на настоящото правителство, коятопо този начин би трябвало да отчита интересите на работниците и бизнеса.Характерът на документа обаче, предопределя липсата на конкретни предложенияв много от засегнатите области, което го прави твърде подобен на предизборнапрограма. Отново се дават твърде много обещания, които не е ясно дали щебъдат спазени.
В документа присъстват някои понятия, които са доста спорни. Като първопредизвикателство, например, е посочено реализирането на основните принципина Европейския социален модел. За подобен модел е некоректно да се говорипредвид големите различия в рамките на Европейския съюз, където системитев Ирландия и Англия се различават значително от тези в Швеция и Дания. Далище се следва примерът на Ирландия, където се разчита в по-голяма степенна индивидуалната отговорност и стопанската свобода и се постигат многопо-добри резултати по отношение на нарастването на доходите, заетостта иблагосъстоянието, или този на Германия, където стопанският растеж през последнитегодини е значително по-нисък, а безработицата е по-висока, са два типа политика,които не могат да бъдат обединявани под названието Европейски социален модел.По тази причина подобни текстове е добре да се прецизират преди приеманетона окончателния вариант.
Като приоритети са посочени догонващо развитие, ускорена съдебна реформа,качествено и достъпно образование и здравеопазване, продължаване на приватизациятаи т.н. Те са добри сами по себе си и трябва да бъдат изпълнени. Само чеза това са необходими и критерии, които да позволяват сравнение и измеримостна евентуалния напредък. Единственият количествен измерител, посочен средприоритетите, е този за стопанския растеж, който трябва да бъде около 6%годишно. Вероятно това число е съобразено с предизборната програма на Българскатасоциалистическа партия и отразява настоящия темп. Според последните наличниданни на Националния статистически институт реалният растеж на брутния вътрешенпродукт за полугодието спрямо съответния период на миналата година е 6.1%и вероятно за цялата 2006 г. ще се постигне близка до тази стойност. Следователнополитиката на правителството ще бъде насочена по-скоро към запазване натози темп, но не и към неговото ускоряване.
Ангажиментите за достигане на целите представляват същинската част от изложението.Съществен момент е повишаването ефективността на държавната администрация,като се посочва възможността за изнасяне на дейности към частния сектор.Тук са включени някои мерки, като редуциране и облекчаване на регулаторнитережими, електронно правителство, мълчаливо съгласие, публично-частни партньорства.Те биха оказали позитивно влияние върху работата на администрацията и бихаподобрили средата за бизнес. Само че тези идеи никак не са нови, те се дискутиратот доста време, но приложението им или се отлага, или е частично. Посочванетоим в подобен пакт не променя ситуацията – тоест е ясно какво трябва да сенаправи, но не дали ще се прояви достатъчно воля и ще има капацитет за изпълнението.
От друга страна, прехвърлянето на администрирането на някои от регулаторнитережими към браншовите организации може да бъде използвано за поставяне напо-големи пречки пред навлизането на нови играчи на пазара и ограничаванена конкуренцията. По тази причина на първо място трябва да се ограничатв максимална степен тези режими и после да се пристъпва към подобни действия.
В Пакта се съдържат множество текстове, които предполагат повишаване надържавните разходи. Такива са предложенията за по-високи разходи за здравеопазванеи образование, за по-добра техническа осигуреност на администрацията, запо-високи заплати на бюджетните служители. Всички тези неща трябва по-конкретнода бъдат обвързани с оптимизацията и спестяването на други разходи и с по-конкретниреформи.
В здравеопазването не се предвижда съществена промяна в монополната позицияна НЗОК, макар че се предлагат някои механизми за по-добър контрол върхуразходите и. В образованието също липсва по-конкретен текст за въвежданетона ваучерна система.
Предложенията по отношение на данъците и фиска също не са достатъчно добреуточнени, като единствената посочена ставка е 18% по ДДС. За останалитеданъци е посочено, че се предвиждат намаления, но това само по себе си нее достатъчно. Освен това намеренията на правителството са свързани с поддържанетона нисък по размер бюджетен дефицит, което означава, че ще има същественапромяна във фискалната политика. През последните години се реализират излишъципо консолидирания бюджет, но изглежда, че предвидените повишения на разходитепри запазване на относителния размер на приходите ще доведат до подобнидефицити. Това може да окаже негативно влияние върху икономиката чрез изтласкванетона частния сектор, понижаване на доверието от чуждестранните инвеститории да окаже влияние върху стабилността на валутния борд.
Основен момент в Пакта е въвеждането на правило за повишение на заплатитеикономиката, което да посочва индикативен процент и за частния сектор. Тазиидея представлява опит за намеса на държавата в свободното договаряне междуработодател и работник и буди недоумение как организациите на бизнеса сасе съгласили за това. Договарянето на такъв процент дори на браншово равнищеняма смисъл, тъй като факторите, които се използват като растеж на БВП,производителност на труда и разходите са различни за всяка отделна фирма.Тоест подобно агрегиране е неуместно и няма нужда да бъде прилагано.
Като цяло може да се каже, че в повечето области на Пакта липсва конкретикаили в предложените действия, или в начина на измерване на резултатите оттях. Предвидените допълнителни документи вероятно ще страдат от същия недостатък,тъй като той е характерен за многобройните стратегии и програми, които сеизготвят от изпълнителната власт. Остава съмнение доколко този пакт ще влияена политиката на правителството през следващите 3 години и дали няма дабъдат приложени на практика само тези неща, които могат да имат неблагоприятниефекти, а Пактът да бъде използван като оправдание.