Бюджетна политика през 2007

Анализ на приходите в бюджета

 

1. Приходите по консолидирания бюджет до август 2006 г. включително садостигнали 71,1% от планираните в бюджет 2006 постъпления. Ако тенденцията се запази и няма ускорение или забавяне на събираемостта, в края на годината ще бъдем свидетели на преизпълнение на бюджета с над 1 700 млрд. лв.

2. Най-голям принос към приходите от данъци имат постъпленията от ДДС,чиито дял се увеличава от 32.2% през 2005 г. до 34.7% през 2006 г.

3. На второ място по големина в приходната част на бюджета се нарежда перотосоциалното и здравно осигуряване. Неговият дял намалява от 30.3% до 26.4%,което се дължи най-вече на намалената ставка на социалните осигуровки с6% през 2006 г. Тъй като намаляване на данъците и налозите е основен и силномотивиращ фактор за излизане на икономиката “на светло”, намалението наабсолютния размер на приходите от социални и здравни осигуровки е с 0,7%(18,94 млн. лв.), което е значително по-малко от намалението на ставкатас 6%. Същевременно, увеличената икономическа активност следствие на по-нискотооблагане на труда е подействала положително върху приходите в бюджета посредствомповече данъци върху потреблението и данъци върху физическите лица и увеличаванена данъчната база, която подлежи на облагане.

4. На трето място по значимост в приходната част на бюджета са акцизите.Поради програмата за хармонизиране на част от данъчните ставки на българскатаикономика с режима на ЕС през 2006 г. бяха осезаемо увеличени акцизите върхуцигарите и алкохола. Въпреки закономерното увеличение на постъпленията отакцизи, това доведе и до увеличаване на продажбите в безмитните магазинии контрабандата, което означава загуба или пропуснати приходи в бюджетакакто от акцизи, така и от ДДС и други данъци и такси върху потреблениетои вноса. През 2007 г. ще бъдат увеличени акцизите върху дизела и бензина,ще бъдат въведени акцизи и върху електроенергията и въглищата.

5. Делът на корпоративния данък в общите данъчни приходи се увеличава от8.5% до 9.6%. Това означава, че намаляването на ставката от 15% на 10% през2007 г. няма да доведе до значителни загуби за бюджета, а дори напротив– ще стимулира икономическата активност чрез намаляване на стимулите напредприемачите да укриват данъци и общият ефект ще бъде положителен по отношениена събираемостта на данъчните задължения.

Приоритетите на бюджетната политика за 2007 г. са:

• Максимално усвояване на европейските фондове с цел повишаване на конкурентноспособносттана икономиката;

• Социална насоченост в т.ч. пенсии и социални програми, качествено образование,достъп до качествени здравни услуги.

• Модерно общество, основано на съвременни информационни технологии, иновациии повишено качество на човешкия капитал.
Според проектобюджета областите, които ще получат основна част от публичнитеинвестиции през следващите няколко години са: работна сила, земеделие, транспорти околна среда.

Нашите коментари

Обявените цели не могат да се постигнат чрез избиране на “приоритетни” сектории отрасли, а в насочване на оскъдните ресурси към тези сегменти на пазара,които носят най-голяма икономическа ефективност. Икономиката е динамичнасистема, а не статична картина, която може да се прогнозира и управлява,тъй като икономическите участници променят във всеки един момент поведениетоси в зависимост от стимулите и сигналите, които получават. Централизиранитемеханизми за преразпределение на държавата не са в състояние да “оценят”икономическата действителност в нейната цялост и да отговорят своевременнона променящите се условия.

Въпреки изказаните пожелания през годината преразпределението през бюджетада не надхвърля 40% от БВП, в проектобюджета са заложени приходи, коитодостигат 41,7% от БВП. Ако се отчете и станалото вече традиционно преизпълнениена бюджета между 1 и 3%, това означава, че преразпределението ще надхвърли42%, а най-вероятно и 43% от БВП през следващата година. Това е негативнатенденция за икономиката, тъй като увеличаване на преразпределението означавапо-нисък икономически растеж. Емпиричните изследвания показват, че съществуваотрицателна връзка между размера на държавата (измерен чрез бюджетните разходикато процент от БВП) и икономическата активност, т.е. колкото повече растепреразпределителната тежест на държавата, толкова по-нисък е реализираниятикономически растеж.

В проектобюджета е записано, че “данъчната политика продължава да е насоченакъм стимулиране на инвестиционния процес и икономическия растеж”. Но икономическирастеж не се стимулира чрез увеличение на преразпределението, а точно обратното– чрез намаляване на вмешателството в икономиката, защото това означаваповече средства на разположение, “изсветляване на икономиката”, насочванена ресурси и капитали към ефективи и икономически целесъобразни начинания,които носят най-голяма добавена стойност и полезност за потребителите. Харченетоот страна на държавата променя стимулите на пазара, което рефлектира в промянана относителните цени, лихвените проценти, заплатите, които не отразяватв пълна степен пазарната действителност.

По отношение на разходната политика в бюджета е заложена следната концепция,която противоречи с пазарната логика и е в противовес с интересите на данъкоплатцитев страната: “Не на последно място трябва да се спомене необходимостта дасе заделят бюджетни ресурси за финансиране на губещи държавни предприятиякато БДЖ.”

Очевидно БДЖ има приоритет, тъй като той е един от най-големите получателина субсидии от държавния бюджет., които достигат 89 млн. лв. за година.Прекратяването на субсидирането на компанията не стои на дневен ред, поради“социалното значение на БДЖ като голям работодател и факта, че тя все паке държавно предприятие и отговорност на правителството”.

Приватизацията ще реши проблемите пред БДЖ, защото от една страна, каточастна компания, няма да бъде “отговорност на правителството”, а от друга- преструктурирането й, оптимизиране на разходите и съкращаване на персоналаще намалят размерите й като “работодател”. Защото в момента социалното значимостна БДЖ произтича най-вече от факта, че тя е в тежест на данъкоплатците,голяма част от които не ползват услугите й поради ниското качество, коетосе предлага. Механизмите да се осигури “правото на предвижване” на беднитеот страна на държавата могат да бъдат различни и със сигурност не се ограничаватдо монополизиране на дейността на ж.п. транспорта и поддържане на губещопредприятие, което в ръцете на държавата не може да се развива, става всепо-неконкурентно, служителите му са недоволни, клиентите – също. И всичкитези негативни последици биват понасяни в най-голяма степен от данъкоплатците,т.е. икономическо активното население в страната. Чрез преструктуриранена предприятието може не само да отпадне задължението на държавата да госубсидира, но и да печели от събиране на данъци и плащане на социални осигуровкина служителите.

Положителни тенденции в проектобюджет 2007

1. Намаляване на ставката на корпоративния данък от 15% на 10% за 2007г. Според разчетите на министерство на финансите това ще остави на разположениена бизнеса средства в размер на около 290 млн.лв. ИПИ от години се бориза намаляване на данъчната тежест и въвеждане на плосък данък в размер на10% – за облагане на печалбата, личните данъци и социални осигуровки. Втози смисъл това е една малка победа, която доказано ще има положителниефекти върху икономиката.

2. През 2007 г. необлагаемият минимум се увеличава от 180 лв. на 200 лв.

3. Продължава програмата за въвеждане на програмен подход на бюджетираневъв всички министерства.

4. Има планове за реформиране на образованието чрез въвеждане на принципа“парите следват ученика”.

5. Призната е необходимостта от осъществяване на контрол и съблюдаванена действията на държавните органи и служители за “ефективното и ефикасноизползване на публичните финанси”. Но практическото реализиране на идеятане е трябва да е изложено с достатъчно конкретни, ясни и мотивирани предложенияи механизми за осъществяване на такъв независим контрол.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Свързани публикации.