Бюджет на съдебната власт за 2018 г. – какво да очакваме в следващите 3 седмици
Институт за пазарна икономика / 13.10.2017
Бюджетът на съдебната власт е един от малкото въпроси, по които предишният състав на Висшия съдебен съвет (ВСС) успяваше да е почти на едно мнение. Междувременно разминаванията с възгледите на Министерството на финансите (МФ) са значителни и по време на бюджетната процедура разликите между поискания от ВСС бюджет и предложения от МФ надминават 25 млн. лв., като най-голям разрив се наблюдава през 2014 г., когато разликата надвишава 100 млн. лв.
Гюрултията за нови самолети или политиката като предизборна кампания
Калоян Стайков / 13.10.2017
Въпреки всички обективни причини за придобиване на нови самолети, купищата стратегически документи, инвестиционни планове и друга бумащина, както и всички ведомствени, междуведомствени и експертни групи, които се занимават с темата поне от шест години, продължаваме да гледаме как политиците се замерят с обвинения и сменят позицията си на 180 градуса без оглед на вече взети, „стратегически” решения. Уважаеми политици, предизборните кампании приключиха и избирателите гласуваха за своите избраници. Време е да си свършите работата, за която са ви избрали. Вместо това с действията си пораждате сериозни съмнения за външен натиск, търгуване с влияние и корупция, докато държавата продължава да плаща комисионни, консултации, високи разходи за поддръжка на стари самолети и прочие излишни харчове.
Управляващи и част от опозицията в антиреформистко съдебно единомислие
Иван Брегов / 13.10.2017
ГЕРБ, Обединени патриоти и ДПС за втори път през 2017 г. инициират промени в Закона за съдебната власт (ЗСВ). От мотивите към законопроекта е видно, че искат да представят това за реформистка градивна политика в сферата правосъдие. Предложените текстове, обаче, влизат в противоречие с принципа за независимост на съдебната власт. Промените в Конституцията през 2015 г. и последвалите „довършителни работи” по съдебната реформа от пролетта и лятото на 2016 г. застъпиха идеята за засилено съдийско самоуправление с цел утвърждаване независимостта на съда и гарантиране статута на редовия магистрат. А независимите магистрати биват неподатливи на корупционните практики, а поради това и политически неудобни.
Напразните препоръки като хронология на отказа от смислени реформи
Иван Брегов / 13.10.2017
Смисълът България да получава препоръки от утвърдените международни институции в областта на правосъдието е в това в обозрим исторически момент българските съд и прокуратура да отговарят на стандартите на западните демокрации. Оттам правоохранителните и правораздавателните институции се очаква да дават толкова сигурност, колкото имат гражданите на страните от Стария свят. Реципрочно сигурността за човека се трансформира в спокойствие и предвидимост за инициативите му, тоест добри условия за живот и добра среда за предприемачество.
Механизъм за минималната заплата няма, страстите водят дебата
Явор Алексиев / 13.10.2017
Бюджет 2018 чука на вратата, а ясен механизъм за определяне на размера на минималната работна заплата все още няма. Проблемът с увеличаването на МРЗ на сляпо касае реални хора – както тези, които ще получат увеличение на трудовите си доходи, така и тези, които ще изгубят работата си или няма да може да започнат такава заради новата минимална летва.