Транспорт

Отрицателни развития:

  • Приватизация на държавния мастодонт БДЖ, който работи постоянно на загуба, не се предвижда. Съвсем наскоро транспортният министър поиска още над 100 млн. лв. субсидия, без ни най-малки индикации за бъдеща приватизация или реформа (то и по-добре, че реформи не се предвиждат, тъй като т.н. “реформи” в държавните предприятия са свързани единствено с искането на повече пари, без резултати);

  • Националната компания “Железопътна инфраструктура” продължава да бъде държавна собственост, без дори и намек, че определени отсечки могат да се дадат на концесия;

  • Голямо забавяне на всички много от значимите инфраструктурни проекти, между които летище София (реконструкция, развитие, разширение) и “Дунав мост 2”;

  • Концесията на автомагистрала “Тракия” е пример за това как не трябва да се отдава нещо на концесия; рисковете за държавата са много по-големи от тези, които се поемат от консорциума;

  • Още не е отдадено на концесия гражданското летище за обществено ползване в Русе (с. Щръклево);

  • Все още не са отдадени на концесия пристанищните терминали Лом, Русе-запад, Видин-север, Фериботен комплекс Видин, Пристанищен терминал Видин-център, Пристанищен терминал Русе-изток, летище Горна Оряховица, гара София, гара Пловдив и други

  • “България еър”, Параходство “Български морски флот” и Параходство “Българско речно плаване” все още не са приватизирани;

  • Реализират се огромен брой инфраструктурни проекти с пари на данъкоплатците, без някой да има дори и бегла представа дали и доколко тяхното осъществяване ще оправдае направените разходи;

  • Какви ли не проекти с държавни пари…

  • Приета е промяна в Закона за автомобилните превози, с която се забранява извършването на обществени превози на пътници и товари с автомобили, от чиято първа регистрация са изтекли повече от 4 години. Много малки и средни фирми използват такива превозни средства и не могат да си позволят закупуването на нови; това обаче не означава, че отсъстват физически и юридически лица, които желаят да ползват техните услуги; след приемането на регулацията тези малки и средни фирми вероятно ще загинат (по-малко работещи фирми, по-малко работни места, по-малко приходи от данъци за държавата, т.е. при константно ниво на разходите, необходимост от по-високи данъци за всички останали като компенсация; по-високи разходи за социално-осигурителната система)

  • Европейски железопътни компании няма да могат да извършват вътрешни превози в България поне до 2012 година. Мотив за това е, че БДЖ не може да бъде сериозен конкурент на външните оператори; това вярно; БДЖ е безобразно неефективно предприятие, което е донесло стотици милиони левове загуба за държавата или което е същото, – на данъкоплатците. Но това се е случило и продължава да се случва, не защото други компании са по-конкурентоспособни (което е тяхно право ако могат) и потребителите биха избрали тях, а именно защото такива компании просто не са допуснати до българския пазар, отсъства, каквато и да е конкуренция и БДЖ продължава да бъде управлявано неефективно от държавни чиновници;

  • Следните дружества, собственост на Министерството на транспорта, работят на загуба и трябва да бъдат приватизирани:

Дружества на загуба

Общо загуба за 2003 и 2004 г. ( в хил. лв. )

1.Пристанище Бургас ЕАД

5 307

2. Пристанище Варна ЕАД

856

3. Пристанищен комплекс Лом ЕАД

93

4. БМФ ЕАД

26 974

5. ДП ТСВ

2 690

6. НК ЖИ

16 989

7. БДЖ ЕАД

28 369

8. ТДКЦ Русе ЕООД

77

9. ТДКЦ Бургас ЕООД

132

10. ТДКЦ Стара Загора ЕООД

69

Общо загуба (хил. лв.)

81 556

Нетна загуба (хил. лв.)

38 990

Източник: Министерство на транспорта

Положителни развития:

  • В следствие на либерализация във въздухоплаването се появиха нискотарифни (low-cost) превозвачи; цените на предоставяните услуги намаляха;

  • Приключени са процедурите за “Пристанищен терминал Балчик”, “Фериботен терминал Силистра”, “Пристанищен терминал Свищов” и “Пристанищен терминал Оряхово”;

  • Някои от останалите процедури по приватизация и отдаване на концесия са вече в ход; много важно е те да бъдат завършени на прозрачен и конкурентен принцип;

  • Подписването на договора за концесията на летищата Варна и Бургас е в ход;


Свързани публикации.