Производството на бира: конкуренцията не се нуждае от „защита“

Преглед на стопанската политика – Word Format (Word Format)

Датската компания „Карлсберг брюърис“ даде заявка за покупка на „Пиринско пиво“, след като преди това придоби „Шуменско пиво“. За почитателите на бирата би трябвало това да е добра новина.

На практика пивоварните заводи бяха сред първите големи приватизационни сделки, които привлякоха и чуждестранни инвестиции в страната. След като навлязоха на пивоварния пазар, „Брюинвест“ (с 26.2 процента от пазара) и „Интербрю“ (с 23 процента) вече са водещи на българския пазар. Развитието на пазара за последните 8 години илюстрира напълно ползата от чуждите инвестиции, частна собственост и конкуренция. Качеството на бирата (както на опаковките, така и на самия продукт) се повиши, въпреки това да остава въпрос на вкус. Продуктите на пивоварната индустрия освен това вече са по-достъпни: ако по данни на НСИ през 1998 г. със средна заплата могат да се закупят 655 обикновени бири (на месец), то през 2002 г. бирите вече са 697.

И така, конкуренцията създаде по-добра и по-евтина бира.

Въпросът тогава е защо Комисията за защита на конкуренцията изобщо се меси в бирения бизнес? В момента сделката за „Пиринско пиво“ трябва да бъде „одобрена“ от комисията, която така претендира да се „грижи“ за потребителя. В същото време, когато собствениците на варненското „ММ“ придобиха „Леденика“ (Мездра), комисията не се намеси. Независимо от мотивите на КЗК да се намесва на пивоварния пазара, резултатите от участието на чуждестранни компании и тяхната политика на българския пазар са очевидни. Ясно е и, че е по-добре антимонополните служители по-добре да не гонят „защита“ на конкуренцията от чужди инвеститори.

Все пак, ние сме по-скоро оптимисти за развитието на производството на бира в България. Въпреки стопанската политика на държавните институции.

Коментирай този материал във форума на ИПИ & И.З.И.!


Свързани публикации.