Представете си свят без марки?

„Опростената“ опаковка руши интелектуалната собственост и погазва правото на избор

На 31 май беше отбелязан Световният ден без тютюнопушене. Мотото на кампанията през тази година обаче нямаше отношение към пушенето на цигари, а беше насочено изцяло към големите производители и брандове. Посланието на кампанията – „Подгответе се за опростената опаковка“ – реферира към идеите за т. нар. стандартизирани и неутрални опаковки на цигарите. Тема, която тръгна от Австралия преди няколко години и вече се вихри с пълна сила и в Европа. Големият проблем на тази политика е, че неутрални опаковки не се отнасят до цигарите и пушенето, а са насочени към разнообразието и избора. На практика това не е здравна политика, а политика, която руши интелектуалната собственост.

В края на 2012 г. ИПИ публикува кратко издание за уеднаквените опаковки, което описва характера на идеята и коментира нейните непреднамерени последици (виж повече в „Неутралните опаковки и техните непреднамерени последици„). Заключението в тази публикация е не просто, че неутралните опаковки ще имат множество негативни ефекти върху легалните производители, без да постигнат какъвто и да е бил здравен ефект, но също така, че стандартизираните цигарени кутии са само първа крачка в една глобална атака срещу брандинга, която вече обхваща алкохола, бързото хранене и безалкохолните напитки.

Само преди няколко дни беше публикувано и специално видео, изготвено от Алианс „Право на собственост“, което представя един свят, в който интелектуалната собственост е унищожена и хората живеят в свят без брандове: „Уеднаквените опаковки без обозначения. А утре, какво следва?

Видеото завършва със следните думи: „Интелектуалната собственост има ключова роля за предоставянето на информация и осигуряването на избор за потребителите, тя подпомага икономическия просперитет и поддържа свободата. Когато правителствата погазват правото на собственост и правото на избор на потребителя, те подкопават самите устои на свободните общества“.


Свързани публикации.