Още по-лесна регистрация на бизнес

Автор: Калоян Стайков / 26.06.2015
4 гласа, средно: 5.0 от 5

"Подобряване на бизнес средата” е един от отговорите на често задавания въпрос „Какво е необходимо за по-бърз растеж на българската икономика и подобряване на благосъстоянието на населението”. Има много аспекти на бизнес средата, които могат да бъдат подобрени, но за постигането на сериозен и стабилен ефект е необходим систематичен подход, а не спорадични дейности тук и там, каквито обикновено виждаме от управляващите. За тази цел е най-добре да се започне от началото – стартирането на бизнес.

Много хора биха се зачудили какво още може да се промени в процедурата по стартиране на бизнес, след като тя е сравнително добре уредена, отнема малко време, а задължителният начален капитал беше намален до 2 лв. Наистина, процедурата е сравнително праволинейна и добре описана на много места, като например в pravatami.bg. Тя включва 10 заявления, удостоверения и декларации, които са достъпни в електронен формат и могат да се попълнят самостоятелно за няколко часа. Едно от тях е удостоверение за внесен капитал в банка, което е свързано с допълнително време, за да се отиде на място до банката, и допълнителни разходи – при 2 лв. минимален капитал банковите такси за откриване на сметка са до 10 лв. След това с нотариално заверен образец от подпис, удостоверение от банката и всички останали документи управителят на компанията отива на място в Агенцията по вписванията. Подаването на документите може да стане и по електронен път, ако лицето разполага с личен електронен подпис.

Ако процедурата трябва да бъде извървяна от човек, който е регистрирал няколко фирми или консултант, който се занимава с това, всичко може и да е безпроблемно, но за „зелен” предприемач нещата могат да се окажат по-сложни. За него ще бъде по-времеемко намирането на необходимите документи, прочитане на указанията както за необходимите документи, така и за попълването им. Това може и да изглеждат като налудничави усложнения на процедурата, но помислете по следния начин – това, че имате рецепта за приготвяне на вкусна вечеря за 30 мин. не означава, че ще се справите за толкова време. Рецептите се пишат от хора, които готвят редовно и са си създали „отъпкани пътеки” и навици, които начинаещият готвач не притежава. С други думи това, че процедурата е сравнително ясна, не означава, че регистрацията на компанията ще отнеме пет дни, колкото трае процедурата в Търговския регистър, и ще мине безпроблемно.

Добри примери за допълнително опростяване на процедурите не липсват. Например, в Естония предприемачът не е задължен да внася капитала в банка, ако той не надвишава 250 хил. евро. По този начин се избягва времето и разходите, свързани с откриване на нова сметка в банка, но собствениците в дружеството стават лично отговорни до размера на техния дял от невнесения капитал. Над 61% от регистрираните фирми в Естония след октомври 2011 г. са се възползвали от тази възможност. Регистрацията на нова компания в Агенцията по вписванията в България може да бъде направена по електронен път, което сваля разходите за разглеждане на документите на половина. В Холандия също има стимул регистрацията да става по електронен път, но той е скъсяване на времето за разглеждане на документи, което се свива от 1-5 дни до няколко часа.

Това, което трябва и може да се направи е:

  • Премахване на задължението за внасяне на минималния капитал в банка, при условие, че собствениците на компанията стават лично отговорни до размера на техния дял в невнесения капитал;
  • Намаляване на времето за обработка и регистрация на документите в Търговския регистър – от сегашните 5 работни дни до 1 работен ден
  • Премахване на следните документи:
  1. Образец от подпис;
  2. Декларация за забрана за конкурентна дейност;
  3. Декларация, с която управителят декларира, че отговаря на изискванията на закона за управител на фирма.


Статията е част от кампанията на ИПИ "Бизнес без препятствия"