Митнически номер
Вече всеки може да си поръча почти всичко по Интернет – необходими са единствено Интернет и кредитна карта. Така, възползвайки се от тази възможност поръчах Kindle (дигитален четец за книги, предлаган от Амазон). Точно за два дни той пристигна в София от САЩ, но се оказа, че не може просто да ми го доставят в офиса, а трябва да мина през митницата на летище София, за да си платя митото и ДДС-то. Нямах избор и отидох- ето безумието, което ми се случи:
-
09.00 ч. – запътвам се към митницата на летище София. Задръстването е невероятно и ми отнема час и половина да стигна до там.
-
10.30 ч – влизам в сградата и няма нито едно указание за процедурите – нищо. Сякаш тези хора не работят с клиенти или се надяват по някакъв неизвестен начин всеки да разбере каква трябва да направи.
-
След указания от една служителка ми става ясно, че първо трябва да подам молба, за да получа еднократен EORI номер.* Трябва и копие от личната карта, за което любезно ме препращат извън сградата в бюро на частна фирма. (0.40 лв.)
-
10.45 ч. – подавам попълнената молба и копие, и след сверяване на достоверността на данните ме изпращат в деловодството.
-
11.25 ч. – служителките в деловодството завеждат документите (много неохотно, защото както се оказа им правят проверка „отгоре" и са под пара).
-
11.30 ч. – следва препращане в трета стая, в която служител май попълва информацията от документите ми в електронна система.
-
11.40 ч. – и тук идва най-странната част от целия процес – сега трябва вече да попълня митническа декларация. Искам празен формуляр, но се оказва невъзможно, защото освен попълнена, митническата декларация трябва да се подаде и на дискета!!! Ясно е, че няма как да го направя лично – нямам преносим компютър с мен (а и той няма флопи устройство, така или иначе:). Много услужливо ме информират, че има две бюра точно пред митницата, които предоставят услугата. Там, разбира се мен чакат и относително бързо попълват митническата декларация, дават ми я на хартия и на дискета – всичко това струва 15 лв.
-
11.50 ч. – вече знам колко мито и ДДС трябва да платя и го правя в банков клон, вътре в митницата, съответно получавам подпечатано платежно за превода.
-
11.55 ч. – правя буквално две крачки и съм на поредното гише с всички документи. Там трябва да приемат декларацията – служителят използва дискетата, заради която почти не върши нищо – всичко е попълнено и единственото, което прави е да съхрани файла с попълнената декларация в системата. Всичко се оказва наред с едно изключение – трябва да изчакаме парите, които преведох да пристигнат в системата на митницата!!! Независимо, че имам печат на нареждането, независимо че платих буквално на 2 метра от човека – това било нареждането от горе…Ще се наложи да чакам един час.
-
13.05 ч. – парите вече са пристигнали, получавам печат на митническата декларация, че съм си платила всичко дължимо и вече мога да си получа пратката от куриерската фирма.
-
13.40 ч. – вече съм в офиса след зверско задръстване
Равносметката
-
Загубени 5 часа
-
Взаимодействие с петима служители в митницата, които почти нищо не вършат
-
Платени 15.40 лв. за услуги, които трябва да се предоставят от митницата – страхотен начин за „изнасяне на административни услуги към частния сектор"! Който го е измислил, трябва да е много доволен.
-
Платени 72.93 лв. ДДС и 7.50 лв. мито за стока, която струва 341.88 лв.
-
Платени 6 лв. за паркинг – единственото място, където можеш да спреш на летището.
Общо разходи – 101.83 лв. (30% от стойността на стоката), без да вземаме предвид пропуснатия доход за изгубените 5 работни часа.
И още нещо интересно – оказа се, че ако дръзна отново да си поръчам нещо от чужбина и то надмине като стойност 150 евро, или не е от страна-членка на ЕС, ще ми трябва постоянен EORI номер, за издаването на който се чака средно една седмица и струва около 150 лв.
Какво може да се направи?
Единият вариант е всичко да става по електронен начин – попълваш документите сам, плащаш и получаваш удостоверение за платени мита и данъци или то се изпраща на посочен от теб електронен адрес – в случая куриерската фирма. Така, поне по най-приблизителни сметки, минимум половината от работещите в митницата ще могат да бъдат освободени и няма да се губи времето на хората. Най-важното – няма да се налагат разходи, които в момента са приход за някой „предприемач".
Вторият вариант е всичко описано да се случва на едно гише, да се прави от един служител и да отнема не повече от 20 мин. Така отново ще е възможна огромна оптимизация на хора и разходи, и на загубено време на гражданите и фирмите.
Не разглеждам вариантът въобще да не си поръчвам подобни неща…
* Използва се за идентификация на лицата при взаимодействието им с митническите органи в Общността и при обмена на информация между митническите органи и между митническите органи и другите власти.