Европейската комисия е против ограниченията за фармацевтите

По повод обсъжданията за фармацевтите и аптеките в момента публикуваме становище на ЕК като пример какво ще последва за България, ако се приемат предложенията в сегашния им вид.

IP/06/858

Брюксел, 28 юни 2006

Вътрешен пазар: Защитни процедури срещу Италия, Австрия и Испания, засягащи фармацевтите.

Европейската комисия реши да изправи Италия пред Съда на европейските общности (СЕО) поради ограниченията, наложени от правителсвото във връзка с придобиването на собственост върху аптеките. Според Комисията италианското законодателство, за което се произнесе и Конституционният съд, противоречи на чл. 43 и чл. 56 от Договора за Европейската общност, отнасящи се до свободата на установяване и свободно движение на капитали в ЕС. Комисията отправи официално искане Австрия и Испания да променят своите регламенти относно създаването на аптеки. Комисията връчи аргументирано становище, което е втория етап от защитната, съгласно чл. 225 от Договора за ЕО. Ако не бъдат предприети никакви задоволителни мерки до 2 месеца, Комисията може да отнесе въпроса до СЕО. Тези три защитни процедури касаят редица съществуващив тези държави ограничения за отварянето и управлението на аптеки като несъвместимостта между дистрибуцията и продажбата на дребно на фармацевтични продукти; собственоста на аптеките, запазено право само за фармацевтите; недопускане на фармацевти, които не са граждани на страната, да отварят нови аптеки; преференции за фармацевти с местен опит; териториални и демографски ограничения при откриването на аптеки; забрана за притежанието на повече от една аптека; задължителни юридически форми за аптеките.

Италия: придобиване и управление на аптеки

Комисията реши да изправи Италия пред СЕО поради несъвместимостта на италианските закони със свободата на установяване (чл. 43) и свободата на движение на капиталаи (чл. 56). Комисията оспорва:

а) забраната за придобиването на собственост върху частни фармацевтични компании или обществени аптеки от дистрибутори на лекарства. Според италианските регламенти, както бяха тълкувани от Конституционния съд и впоследствие променени чрез постановление 591/2006 от 26 април 2006 г. (чл. 100(2)), дистрибуцията и продажбата на дребно на фармацевтични продукти са взаимно недопустими Това фактически налага забрана върху компании, участващи в дистрибуцията на фармацевтични продукти (или свързани с компании в тази област), за придобиването на собственост върху компании, управляващи обществени аптеки като част от процеса на приватизация на обществените аптеки, който започна в Италия през 90-те и който ще бъде засегнат от това несъвместимо със закона правило.

б) собствеността на аптеки, запазено право само за фармацевти или юридическо лице, съставено от фармацевти. Италианският закон забранява индивиди без диплома за фармацевт или юридически лица, които не са съставени от фармацевти, да притежават аптеки. Това предотвратява придобиването или отварянето на аптеки от предприемачи и в частност от тези, от другите страни-членки, които нямат диплома за фармацевт.

Подобни ограничения са несъвместими с Договора на ЕО, освен ако не са оправдани от конкретни цели от всеобщ интерес и не са нужни и съгласувани за постигането на тези цели. Италианските власти обясниха ограниченията, позовавайки се на целите за защита на общественото здраве, състоящи се в частност (отнесено към първоначалните ограничения) от избягване на евентуален конфликт на интереси и (отнесено към последвалите ограничения) за осигуряване на по-строг контрол върху тези, които осигуряват лекарства.

Комисията счита, че въпросните ограниченията отиват по-далеч от нужното за постигане на целите на общественото здраве.

От една страна, възможните рискове от конфликт на интереси могат да се избегнат чрез мерки, различни от пълната забрана на дистрибутори или свързани с тях компании да придобиват собственост върху аптеките. Няколко случая в Италия на преследване на дистрибуторите или на участието на дистрибутори в управлението на частни аптеки бяха внесени в Европейската комисия.

От друга страна, забраната на физически лица, които не са фармацевти или на юридически лица, които не са съставени от фармацевти, да притежават аптеки, също отива по-далеч от нужното за постигане на целите на защита на общественото здраве. Ще бъде достатъчно да се изисква присъствието на фармацевт при продажбата на лекарствата на пациенти или за пазара. Още повече, че според италианското законодателство, членовете на семейство на починал фармацевт, които не са фармацевти, могат да поемат управлението на аптеката на техния роднина за период от 10 години, което показва, че професионалната квалификация не е крайно необходима и приоритетна за притежаването на аптеката.

Испания: правила за териториално планиране и забрана за собственост на повече от една аптека

Комисията реши да връчи аргументирано становище на Испания поради следните законодателни ограничения при отваряне на аптека:

правила за териториално планиране

Обществените аптеки са предмет на здравно планиране, което се базира на броя на населението (минимален модул между 2 800 и 4 000 жители) и разстоянието (минимум 250 метра) между обществените аптеки, с възможности за по-малко населени модули в селски, туристически и планински райони. Тази система на ограничаване на броя на аптеките изглежда противоречаща и дори вредна за постигане на целите за осигуряване на добро ниво на предлагане на лекарства във въпросните райони: ще бъде много по-приемливо като алтернатива да се определи, че никакви допълнителни аптеки не могат да бъдат отваряни в райони, които са добре обезпечени с аптеки, докато в районите без аптека не бъде открита поне една. Това се потвърждава и от опита на някои автономни области (като Навара), в които могат да се отварят аптеки над определения лимит за аптека – 2 800 жители.

критерии, които се прилагат в административните процедури за издаване на разрешителни.

В контекста на разрешителните процедури за отваряне на аптеки някои автономни области (като Валенсия) дават приоритет на фармацевти, които имат професионален опит в същата област. Този критерий представлява дискриминация.

права на собственост

Според испанското законодателство само фармацевти могат да притежават и управляват аптека. Също така е забранено на един и същ фармацевт да бъде собственик или съсобственик на повече от една аптека. Това са прекалено големи ограничения във връзка със законовото изискване пациентите да бъдат обслужвани от професионалисти фармацевти в аптеките. Ограниченията върху собствеността на аптеките или върху притежанието на повече от една аптека не са наложителни за постигането на тази цел.

Австрия: клауза за дискриминация на основата на национален признак и други ограничения при отварянето на аптеки

Комисията реши да изпрати аргументирано становище до Австрия във връзка с несъвместимостта на следните ограничения в нейното законодателство, отнасящи се до свободата на установяване, съгласно чл. 43:

дискриминация на основа националност за получаване на разрешително за управление на аптек. Тези, които не са австрийски граждани могат да управляват аптека, само ако тя е създадена поне преди 3 години;

– забрана за отваряне на аптека в райони, в които няма лекарски кабинети. Подобно ограничение не може да се оправдае със защитата на общественото здраве и осигуряването на лекарства;

ограничаване на броя на аптеките според броя на жителите и минималното разстояние между самите аптеки (по-горе беше разгледана нецелесъобразността на подобно количествено ограничение);

– ограничаване на избора на правна форма за аптеките чрез забраняване на юридически лица да управляват аптеки. Качеството и наблюдението на услугите, предлагани от аптеката, трябва да бъдат осигурени посредством регулиране и формиране на професионални отговорности, а не чрез налагане на правни норми на аптеките, както се посочва в решението на Съвета на европейските общности по дело C-140/03 от 21 април 2005 г., за подобни ограничения, наложени при функционирането на оптиките в Гърция;

– ограничение за управление на повече от една аптека. Това ограничава възможността на всяко физическо или юридическо лице да има повече от една аптека в рамките на Общността, което противоречи на съдебната практика на СЕО.

Информация за защитните процедури, предприети от Европейската комисия, отнасящи се до всички страни-членки, е на разположение тук.

––––––––––––––––––––––-

* Петър Ганев е стажант в ИПИ.


Свързани публикации.